Producenci i importerzy nowych samochodów muszą posiadać sieć punktów demontażu samochodów używanych i recyklingu pojazdów.
Tylko te firmy, które wystawiają karty pojazdów ich nabywcom, mają obowiązek zapewnienia sieci demontażu i zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji. Oznacza to, że wymóg ten spoczywa na tych, którzy produkują, importują i sprzedają nowe auta. Obowiązku takiego nie mają natomiast ci, którzy zajmują się sprowadzaniem i sprzedażą używanych samochodów. Rozwiązania takie wprowadziła nowelizacja ustawy o odpadach, która zmieniła również ustawę o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Przepisy te już zaczęły obowiązywać.
– Przedsiębiorcy wprowadzający używane pojazdy po zmianie przepisów nie tylko nie są zobowiązani do zapewnienia sieci demontażu. Nie są w ogóle uprawnieni do jej zapewnienia – tłumaczy Magdalena Sikorska, rzecznik Ministerstwa Środowiska.
Zmiana skutkuje tym, że jeżeli firma taka wystawi teraz nabywcy używanego pojazdu dokument poświadczający, że zapewnia sieć demontażu wycofanych z użycia pojazdów, to nie zostanie on uwzględniony przy rejestracji. Z interpretacji Ministerstwa Środowiska wynika, że wydziały komunikacji powinny honorować jedynie te, które zostały wystawione jeszcze przed 12 marca 2010 r. W przypadku aut kupionych po tej dacie uznawane jest już wyłącznie poświadczanie dokonania 500 zł opłaty recyklingowej.
Zgodnie z prawem zagęszczenie sieci demontażu wraków samochodów na terenie kraju musi umożliwiać oddanie starego pojazdu do jednego z jej punktów w odległości nie większej niż 50 km w linii prostej od miejsca zamieszkania osoby pozbywającej się auta. Za brak takiej sieci ponosi się opłaty recyklingowe – 500 zł od samochodu.
Przed zmianą prawa wymóg posiadania sieci demontażu pojazdów spoczywał także na każdym przedsiębiorcy, który sprowadzał rocznie ponad 1 tys. aut. Teraz firmy sprowadzające używane samochody muszą jedynie zapłacić 500 zł za przyszły recykling każdego przywiezionego pojazdu.
500 zł muszą zapłacić firmy sprowadzające używane samochody za przyszły recykling każdego przywiezionego pojazdu
Pozostało
70%
treści
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama