Znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które można przedstawić przede wszystkim w sposób graficzny, pod warunkiem że takie oznaczenie nadaje się do odróżnienia towarów lub usług jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa (np. nazwa Pepsi, logo Orlenu). Znakiem towarowym może być nazwa, symbol, grafika lub nawet adres domen, a także sama kompozycja kolorystyczna czy forma przestrzenna. Przedsiębiorcy mogą uzyskać urzędową ochronę na oryginalny kształt towaru lub opakowania, a nawet melodię lub inny sygnał dźwiękowy, który jest wykorzystywany np. w reklamach. Przedmiotem ochrony może być jednak tylko znak towarowy jako całość, a nie część (fragment) tego oznaczenia handlowego, niezależnie od jego kompozycji.

Jednym z podstawowych zadań znaków towarowych w obrocie gospodarczym jest ochrona przedsiębiorcy przed nieuczciwymi konkurentami, którzy mogą starać się podrabiać jego produkty, obniżając ich jakość i tym samym uznanie wśród konsumentów. Jest również wyraźną informacją dla konsumentów, że kryjący się pod nim towar lub usługa ma określoną jakość. Aby uzyskać formalną ochronę znaku towarowego (a ściślej prawo ochronne), należy zarejestrować znak towarowy w Urzędzie Patentowym RP.

To jest tylko część artykułu, zobacz pełną treść w e-wydaniu Dziennika Gazety Prawnej: Jak zarejestrować i chronić znak towarowy przedsiębiorstwa .

W pełnej wersji dowiesz się więcej na temat:

Pierwszeństwa w rejestracji

Cechach odróżniających

Zgłoszeniu znaku towarowego

Rozpatrywaniu zgłoszenia

Sprawdź:

Czy za posiadanie podróbek grozi odpowiedzialność karna

Czy mogę unieważnić znak towarowy konkurenta

Czy można wykorzystać bez pozwolenia cudzy znak

Za podrabianie można trafić do więzienia

Prawo do znaku można sprzedać i przekazać w spadku

Zobacz nowy dodatek Dziennika Gazety Prawnej: Ekspert GP