statystyki

Niepasujący puzzel, czyli czy rozporządzeniem można zamrozić gospodarkę

autor: Rafał Adamus10.11.2020, 10:10; Aktualizacja: 10.11.2020, 10:27
Wobec nieogłoszenia stanu nadzwyczajnego rozporządzenie rządu jest aktem zbyt niskiej rangi dla poprawnego reglamentowania wolności konstytucyjnej

Wobec nieogłoszenia stanu nadzwyczajnego rozporządzenie rządu jest aktem zbyt niskiej rangi dla poprawnego reglamentowania wolności konstytucyjnejźródło: ShutterStock

Formalną podstawą prawną dla ograniczeń działalności gospodarczej w związku z pandemią COVID-19 jest ustawa z 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1845).

Zgodnie z jej art. 46a w przypadku wystąpienia stanu epidemii lub stanu zagrożenia epidemicznego o ponadlokalnym wymiarze Rada Ministrów może określić obszar, na którym wystąpił stan epidemii lub stan zagrożenia epidemicznego. W myśl art. 46b pkt 2 ustawy rząd w rozporządzeniu może ustanowić „czasowe ograniczenie określonych zakresów działalności przedsiębiorców”. Ustawa sama zatem nic nie reglamentuje i odsyła do aktu wykonawczego niższego rzędu.

Jeżeli jednak system prawa i składający się nań zbiór przepisów przyrównać do puzzli, to ten element kompletnie nie pasuje do całej reszty.


Pozostało 80% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane