statystyki

Sprzęt dla ratowników znów bez przetargu, ale jawnie

autor: Artur Wawryło06.11.2020, 06:01; Aktualizacja: 06.11.2020, 07:17
Możliwość wyłączenia stosowania procedur p.z.p. w zakresie dotyczącym zamówień związanych z COVID-19 wprowadzono po raz pierwszy w marcu 2020 r. Ówczesne brzmienie przepisów pozwalało m.in. na niestosowanie p.z.p. przy zamówieniach na towary i usługi niezbędne do przeciwdziałania COVID-19 – w ściśle określonych sytuacjach

Możliwość wyłączenia stosowania procedur p.z.p. w zakresie dotyczącym zamówień związanych z COVID-19 wprowadzono po raz pierwszy w marcu 2020 r. Ówczesne brzmienie przepisów pozwalało m.in. na niestosowanie p.z.p. przy zamówieniach na towary i usługi niezbędne do przeciwdziałania COVID-19 – w ściśle określonych sytuacjachźródło: ShutterStock

Podmioty publiczne mogą pominąć procedury prawa zamówień publicznych przy nabywaniu usług i dostaw niezbędnych do przeciwdziałania COVID-19. Jednak tym razem nałożono na nie obowiązek zamieszczenia w Biuletynie Zamówień Publicznych ogłoszenia, na co będą miały tylko siedem dni.

Możliwość wyłączenia stosowania procedur p.z.p. w zakresie dotyczącym zamówień związanych z COVID-19 wprowadzono po raz pierwszy w marcu 2020 r. Ówczesne brzmienie przepisów pozwalało m.in. na niestosowanie p.z.p. przy zamówieniach na towary i usługi niezbędne do przeciwdziałania COVID-19 – w ściśle określonych sytuacjach:

  • gdy zachodziło wysokie prawdopodobieństwo szybkiego i niekontrolowanego rozprzestrzeniania się choroby, lub
  • jeżeli wymagała tego ochrona zdrowia publicznego.

Kolejne zmiany uchwalone w końcu marca br. lekko zmodyfikowały przesłankę wyłączenia, doprecyzowując – zgodnie z nomenklaturą stosowaną w p.z.p. – że chodzi o wyłączenie zamówień na usługi lub dostawy. Z kolei następna zmiana przepisu z czerwca br. dodała wymaganie odnoszące się do konieczności zapewnienia przez zamawiającego jawności informacji o udzielonym zamówieniu, którego udzielono na specjalnych zasadach. A mianowicie wprowadzono obowiązek zamieszczenia w terminie 14 dni od zawarcia umowy z wykonawcą informacji o udzieleniu zamówienia w Biuletynie Informacji Publicznej, a jeśli zamawiający go nie posiadał, to na swojej stronie internetowej musiał umieścić informację o udzieleniu zamówienia oraz podać dane wykonawcy. Przepis ten przestał obowiązywać we wrześniu bieżącego roku. W obliczu lawinowo rosnącej liczby zarażeń powstało jednak pytanie, w jaki zatem sposób zamawiający może dokonywać takich zamówień w sytuacji, gdy dla szpitali oraz innych placówek medycznych, a także dla instytucji publicznych trzeba szybko i bez zbędnej zwłoki zakupić usługi i towary niezbędne do działań związanych z przeciwdziałaniem COVID-19, np. sprzęt i wyposażenie, maseczki, płyny dezynfekujące, odzież ochronną czy przyłbice.


Pozostało 67% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane