statystyki

Co zrobić z zebranymi już zgodami na marketing i informacje handlowe

autor: Jakub Styczyński18.08.2020, 08:19; Aktualizacja: 18.08.2020, 08:20
Powstaje pytanie: co z dotychczas posiadanymi przez przedsiębiorcę w bazach danych zgodami? Czy zachowają ważność?

Powstaje pytanie: co z dotychczas posiadanymi przez przedsiębiorcę w bazach danych zgodami? Czy zachowają ważność?źródło: ShutterStock

Eksperci uspokajają: po zmianie prawa pozostaną ważne, o ile spełniają wymogi RODO. Tak więc już dziś, gromadząc je, należy zadbać, aby zostały wyrażone w jednoznaczny sposób, świadomie i konkretnie.

Projekty prawa komunikacji elektronicznej (dalej: p.k.e.) oraz ustawy wprowadzającej p.k.e., które znajdują się w konsultacjach publicznych, m.in. porządkują kwestię uzyskiwania zgód na niezamówione informacje handlowe oraz marketing bezpośredni (pisaliśmy o tym w DGP 149). Obie zgody, dziś ujęte w różnych przepisach, w przyszłości mają być uregulowane w jednym artykule – 360 p.k.e.

Proponowany przepis przewiduje, że używanie automatycznych systemów wywołujących lub telekomunikacyjnych urządzeń dla celów przesyłania niezamówionej informacji handlowej w rozumieniu ustawy z 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 344; dalej: u.ś.u.d.e.), w tym marketingu bezpośredniego do oznaczonego odbiorcy, jest możliwe tylko wtedy, gdy przedsiębiorca otrzymał na takie działanie uprzednią zgodę użytkownika końcowego. Taka zgoda może być wyrażona np. poprzez udostępnienie przez tego użytkownika identyfikującego go adresu poczty elektronicznej (e-maila).

Piotr Liwszic, ekspert ds. danych osobowych ODO 24 i autor bloga Jawneprzezpoufne.pl, wyjaśnia, że to będzie istotne usprawnienie dla przedsiębiorców. Projekt p.k.e. łączy bowiem obowiązujący obecnie – szalenie kontrowersyjny – art. 172 ustawy z 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2460, ost. zm. Dz.U. z 2020 r. poz. 695) z art. 10 u.ś.u.d.e. – Do dziś nikt nie jest jednak do końca pewien, kiedy trzeba zebrać jedną zgodę, a kiedy drugą. Doktryna też tego nie rozstrzyga. Po zmianach ma być już tylko jedna zgoda, która – o ile spełni odpowiednie warunki – będzie tożsama w zakresie sposobu jej uzyskiwania z tą zgodą, którą znamy z RODO – wyjaśnia Piotr Liwszic.

Jego zdaniem jedna zgoda z p.k.e. może obejmować wszelkie sposoby komunikacji elektronicznej z użytkownikami, a zatem także telefony, wiadomości SMS lub MMS oraz – coraz modniejsze – powiadomienia push z aplikacji na smartfony. Co więcej, z racji tego, że wymienione sposoby prowadzą do uzyskania zgody wyłącznie na jeden cel komunikacji – marketing, może wystarczyć zaledwie jedna zgoda, wypełniająca wymogi RODO.


Pozostało 79% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane