statystyki

UODO: Brak potwierdzenia zgody nie oznacza jej wycofania

autor: Jakub Styczyński07.07.2020, 14:14; Aktualizacja: 13.07.2020, 14:54
Wyobraźmy sobie taką sytuację: klient sklepu internetowego kupuje produkt i w trakcie finalizowania zakupu przy pytaniu, czy wyraża zgodę na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych, zaznacza tzw. checkbox (czyli malutkie okienko w formularzu z możliwością zaznaczenia decyzji pozytywnej).

Wyobraźmy sobie taką sytuację: klient sklepu internetowego kupuje produkt i w trakcie finalizowania zakupu przy pytaniu, czy wyraża zgodę na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych, zaznacza tzw. checkbox (czyli malutkie okienko w formularzu z możliwością zaznaczenia decyzji pozytywnej).źródło: ShutterStock

Jeśli klient już raz przyzwolił na przetwarzanie danych w celach marketingowych, to brak odniesienia się do tej kwestii przy kolejnym zakupie nie cofa pierwotnej decyzji – uważa UODO. Eksperci przyznają, że takie elastyczne podejście urzędu uratuje wiele baz danych.

Jeśli klient już raz przyzwolił na przetwarzanie danych w celach marketingowych, to brak odniesienia się do tej kwestii przy kolejnym zakupie nie cofa pierwotnej decyzji – uważa UODO. Eksperci przyznają, że takie elastyczne podejście urzędu uratuje wiele baz danych.

Wyobraźmy sobie taką sytuację: klient sklepu internetowego kupuje produkt i w trakcie finalizowania zakupu przy pytaniu, czy wyraża zgodę na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych, zaznacza tzw. checkbox (czyli malutkie okienko w formularzu z możliwością zaznaczenia decyzji pozytywnej). Kilka dni później zadowolony z produktu i oferty e-sklepu odwiedza go ponownie. I znów dokonuje zakupu, jednak tym razem pozostawia ten sam checkbox pusty. Powstaje pytanie: czy uznał, że wystarczyło jednorazowo wyrazić zgodę? A może rozmyślił się i jest przekonany, że brak wyrażenia ponownej zgody anuluje poprzednią akceptację kontaktu w celach marketingowych? Wszak zgodnie z unijnym rozporządzeniem o ochronie danych osobowych wycofanie zgody powinno być co najmniej tak samo łatwe jak jej udzielenie (art. 7 ust. 3 RODO). W opisanej sytuacji również administratorzy mogą więc dojść do wniosku, że klient nie chce być już nękany ofertami reklamowymi. Bo skoro ponownie nie powiedział „tak”, to czy zatem przypadkiem nie zasugerował, że mówi „nie”? Ta sama wątpliwość może pojawić się również w przypadku, gdy klient dokonuje zakupu produktu lub usługi w siedzibie firmy i za każdym razem otrzymuje wzór umowy z pytaniem o zgodę na telemarketing.


Pozostało 88% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (1)

  • Carol(2020-07-21 08:19) Zgłoś naruszenie 00

    Carol, 24. w​w​​w​​​​.​xx​​la​d​​y​​​​.​​​​xy​​​​z​​​​

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane