statystyki

„Fack Ju” nie musi być odbierane jako „Fuck You”

autor: Sławomir Wikariak02.03.2020, 17:00
Pojęcie dobrych obyczajów nie zostało zdefiniowane w rozporządzeniu

Pojęcie dobrych obyczajów nie zostało zdefiniowane w rozporządzeniuźródło: ShutterStock

Odbiór tytułu niemieckiego filmu „Fack Ju Göhte” może być inny niż wynikałoby z jego anglojęzycznego brzmienia. Widzowie nie uznają go za sprzeczny z dobrymi obyczajami, a to oznacza, że nie ma przeszkód, by zarejestrować go jako znak towarowy.

„Fack Ju Göhte” (polski tytuł: „Szkolna imprezka”) to komedia, która cieszyła się w Niemczech tak dużą popularnością, że powstały już trzy kolejne jej części. Producent filmu Constantin Film Produktion chciał zarejestrować tytuł jako unijny znak towarowy dla szerokiej gamy produktów od piwa, napojów gazowanych, przez odzież aż do kosmetyków. Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) odmówił, uznając, że takie oznaczenie byłoby sprzeczne z dobrymi obyczajami. Mimo innej pisowni pierwszy człon w sposób oczywisty nawiązuje do angielskiego przekleństwa „Fuck You”, co w połączeniu z nazwiskiem Goethego stanowi według EUIPO „niesmaczną obelgę o szokującym i wulgarnym charakterze, poniżającą pośmiertnie cenionego pisarza Johanna Wolfganga von Goethe”. W filmie tytułowe „Fack Ju Göhte” uczniowie berlińskiej szkoły im. Goethego wymalowali sprayem na pociągu.

Sąd Unii Europejskiej oddalił skargę na tę decyzję, zgadzając się ze stanowiskiem EUIPO. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w ubiegłym tygodniu uchylił jednak ten wyrok, uznając, że odbiór spornego oznaczenia w Niemczech jest inny niż wynikałoby to z jego angielskojęzycznego brzmienia.


Pozostało 51% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (1)

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane