statystyki

Nowy Sejm, nowa PKW [OPINIA]

autor: Kamil Stępniak26.10.2019, 08:00; Aktualizacja: 26.10.2019, 08:22
Każde wybory to święto demokracji, a Państwowa Komisja Wyborcza jest jego „nocnym stróżem”. W nowej PKW mogą się znaleźć osoby, które nie zagwarantują niezawisłości, sprawności i solidności.

Każde wybory to święto demokracji, a Państwowa Komisja Wyborcza jest jego „nocnym stróżem”. W nowej PKW mogą się znaleźć osoby, które nie zagwarantują niezawisłości, sprawności i solidności.źródło: PAP
autor zdjęcia: Piotr Nowak

Każde wybory to święto demokracji, a Państwowa Komisja Wyborcza jest jego „nocnym stróżem”. W nowej PKW mogą się znaleźć osoby, które nie zagwarantują niezawisłości, sprawności i solidności.

N owy Sejm stanie przed wieloma zadaniami nie tylko w obszarze legislacji, lecz także w ramach wykonywanych funkcji kreacyjnych czy kontrolnych. W 2020 r. parlament będzie choćby wybierał nowego rzecznika praw obywatelskich. Dotychczasowa praktyka wskazuje, że pomimo możliwości dwukrotnego sprawowania urzędu (art. 5 ust. 2 ustawy z 15 lipca 1987 r. o Rzeczniku Praw Obywatelskich) nie zdarzyło się, aby rzecznik został powtórnie wybrany. W sytuacji zróżnicowanej reprezentacji w Sejmie i Senacie konieczne będzie poszukiwanie kompromisu pomiędzy izbami co do kandydata na ten urząd.

Wcześniej natomiast Sejm wybierze nową Państwową Komisję Wyborczą. Na gruncie dokonanych ustawą z 11 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych (Dz.U. z 2018 r. poz. 130) zmian w kodeksie wyborczym, które weszły w życie w sierpniu, kadencja obecnej PKW zostanie wygaszona wraz z końcem VIII kadencji Sejmu.

Konstytucja wprost nie zabrania

Powołanie nowej komisji jest krokiem w stronę uzależnienia kolejnego organu państwowego od decyzji ciała prawodawczego. Upolitycznianie instytucji odpowiadającej za przeprowadzenie wyborów powinno zaś wzbudzić uzasadnione wątpliwości – przede wszystkim na tle aksjologicznym. Zauważyć należy jednak, że na gruncie Konstytucji RP z 1997 r. nie ma explicite wyrażonych przeciwwskazań do dowolnego ukształtowania ustroju PKW, jej składu oraz miejsca w systemie organów państwowych przez ustawodawcę. Jedynie wywiedzenie odpowiednich reguł konstytucyjnych mogłoby stanowić podstawę do ograniczenia możliwości legislacyjnych w stosunku do najważniejszego organu wyborczego. W obecnym stanie faktycznym nie wydaje się to możliwe. Uzależnienie PKW od decyzji polityków nie jest natomiast czymś nowym w polskim systemie konstytucyjnym.

Państwowa Komisja Wyborcza w obecnym kształcie działa od 1991 r. Jest to organ państwa odpowiedzialny za przeprowadzenie wyborów do Sejmu, Senatu, organów samorządu terytorialnego, Parlamentu Europejskiego, wyborów prezydenckich oraz referendów. W dotychczasowym (przedwyborczym) stanie prawnym w skład PKW wchodziło dziewięć osób – po trzech sędziów Trybunału Konstytucyjnego, Sądu Najwyższego i Naczelnego Sądu Administracyjnego.


Pozostało 79% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane