statystyki

Obowiązek lojalności w prostej spółce akcyjnej

autor: Krzysztof Łyszyk, Wiktor Kulewicz06.08.2019, 08:36; Aktualizacja: 06.08.2019, 09:11
Wprowadzenie tego rozwiązania w odniesieniu do wyłącznie jednej spółki prawa handlowego może narazić system na niespójność i budzić pytania co do wykładni niektórych kluczowych pojęć

Wprowadzenie tego rozwiązania w odniesieniu do wyłącznie jednej spółki prawa handlowego może narazić system na niespójność i budzić pytania co do wykładni niektórych kluczowych pojęćźródło: ShutterStock

W ostatnich dniach prezydent RP złożył podpis pod ustawą i zakończył tym samym proces jednej z ważniejszych nowelizacji kodeksu spółek handlowych, wprowadzającej nową spółkę kapitałową – prostą spółkę akcyjną (PSA).

Głównym celem nowelizacji jest stworzenie innowacyjnej spółki kapitałowej, dostosowanej do potrzeb przedsięwzięć realizowanych przede wszystkim w obszarze nowych technologii, w warunkach dużej niepewności rynkowej, będących na etapie poszukiwania powtarzalnego i dającego możliwość powiększenia modelu biznesowego. Z założenia ustawodawcy PSA ma być nowoczesną spółką niepubliczną dostosowaną do gospodarki XXI w. W związku z tym przewidziano dla niej wiele nowatorskich rozwiązań prawnych, takich jak: brak kapitału zakładowego, wkład w postaci świadczenia pracy lub usług, akcje założycielskie, dyspozycyjny zakaz konkurencji czy też skodyfikowanie po raz pierwszy obowiązku lojalności wobec spółki.

Podczas gdy nie ma wątpliwości, że wprowadzanie nowych rozwiązań prawnych dostosowanych do zmieniającego się otoczenia rynkowego jest bardzo pożądane, a wręcz niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania systemu prawnego, to wprowadzanie tych rozwiązań w odniesieniu do wyłącznie jednej z niedługo siedmiu spółek prawa handlowego może narazić system prawny na niespójność i budzić pytania co do wykładni niektórych kluczowych dla prawa spółek pojęć. Jednym z nich jest właśnie obowiązek lojalności.

Zasada lojalności w k.s.h.

Obowiązek lojalności nie jest pojęciem nowym dla doktryny i orzecznictwa zarówno w Polsce, jak i innych porządkach prawnych – w krajach systemu common law funkcjonuje jako „duty of loyalty”, w Niemczech jako „treupflicht” i we Francji jako „devoir de loyauté”. W Polsce obowiązek ten w obecnie obowiązującym stanie prawnym określa się jako nieskodyfikowaną normę słusznościową, wskazującą pożądane zachowania w spółce – zgodnie z zasadami współżycia społecznego oraz dobrymi obyczajami. Stanowi ona nadrzędny obowiązek uczciwości nakazujący określone sprawowanie powierzonych funkcji w organach spółki. Z obowiązku lojalności wywodzi się główne zasady ładu korporacyjnego, jak zakaz działania w sprzeczności z interesami spółki czy obowiązek dążenia w spółce do spełnienia wspólnego celu, czy zasadę jednakowego traktowania wspólników i akcjonariuszy spółki.


Pozostało jeszcze 73% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane