statystyki

Rewolucja w opłacie recyklingowej za foliówki

autor: Dr Bartosz Draniewicz16.07.2019, 09:23; Aktualizacja: 05.08.2019, 17:59
plastikowa torba, reklamówki

Nowe regulacje zawarto w uchwalonej 4 lipca 2019 r. ustawie o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustawźródło: ShutterStock

Od 1 września 2019 roku handlowcy będą musieli ją pobierać również za grubsze plastikowe torby. A na tym uszczelnianie przepisów się nie skończy. Dodatkowo na przedsiębiorców zostaną nałożone obowiązki prowadzenia ewidencji i składania sprawozdań, a także wpisu do Bazy Danych o Odpadach.

Nowe regulacje zawarto w uchwalonej 4 lipca 2019 r. ustawie o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (dalej w skrócie nowelizacja). Zmiany zmierzają do uszczelnienia systemu i (o ile ostatecznie nowelę po zmianach Senat zatwierdzi Sejm i podpisze prezydent) dla szerokiej rzeszy handlowców wydających klientom takie torby oznaczają prawdziwą rewolucję. Przede wszystkim dlatego, że od 1 września 2019 r. obowiązkiem opłatowym objęte zostaną także grubsze torby (50 i więcej mikrometrów). Nowością będzie też to, że opłata recyklingowa będzie rozliczana raz na kwartał (od 1 stycznia 2020 r.). Co więcej: pojawi się obowiązek prowadzenia ewidencji oraz składania sprawozdania. A na dodatek wszyscy handlowcy będą podlegali wpisowi do rejestru w Bazie Danych o Odpadach (BDO). Przy czym w złożenie wniosku o wpis będzie musiało nastąpić jeszcze przed 31 grudnia 2019 r. Brak wpisu będzie zagrożony karą administracyjną nawet do wysokości 1 mln zł.

Przyczyny rozszerzenia obowiązku

Wprowadzenie opłaty recyklingowej miało na celu dostosowanie polskiego prawa do przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/720 z 29 kwietnia 2015 r. zmieniającej dyrektywę 94/62/WE w odniesieniu do zmniejszenia zużycia lekkich plastikowych toreb na zakupy (Dz. Urz. UE L 115 s. 11). Unijny legislator uznał bowiem, że obecny poziom zużycia plastikowych toreb na zakupy powoduje duże zaśmiecenie i nieefektywne korzystanie z zasobów. Szczególnie na celowniku znalazły się plastikowe torby na zakupy o grubości materiału poniżej 50 mikronów (lekkie plastikowe torby na zakupy), które stanowią zdecydowaną większość całkowitej liczby plastikowych toreb na zakupy zużywanych w UE i na dodatek są rzadziej wykorzystywane ponownie niż grubsze foliówki. Należy zaznaczyć, że dyrektywa 2015/720 nie wymaga wprost wprowadzenia opłaty recyklingowej lub innej tego rodzaju opłaty. Przy czym art. 4a ustęp 1 dyrektywy wskazuje, że państwa członkowskie przyjmują środki służące osiągnięciu trwałego zmniejszenia zużycia lekkich plastikowych toreb na zakupy na swoim terytorium poprzez zmniejszenie, utrzymywanie lub wprowadzanie instrumentów ekonomicznych i ograniczeń wprowadzania foliówek do obrotu. Polski ustawodawca zdecydował się na wprowadzenie instrumentu ekonomicznego w postaci opłaty recyklingowej, która obowiązywała od 1 stycznia 2018 r. Do tej pory jednak obowiązkiem tym objęte były lekkie torby, a więc o grubości nieprzekraczającej 50 mikronów. Jak się jednak okazało w praktyce, znacząca część przedsiębiorców omijała wymogi ustawowe poprzez wprowadzenia do obrotu toreb grubszych – ze szkodą dla środowiska.

Wszystkie reklamówki

Ustawodawca zdecydował się tę lukę zlikwidować. Od 1 września 2019 r. przedmiotem opłaty produktowej będą również torby o grubości 50 i więcej mikrometrów. W ramach noweli rozszerzono zatem definicję toreb podlegających opłacie zawartą w ustawie z 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowym (t.j. Dz.u. z 2019 r. poz. 542 ze zm.; dalej: u.g.o).

Definicje ustawowe

W znowelizowanym art. 8 u.g.o. zawierającym słowniczek ustawowy w punkcie 15a i 15b zawarto następujące definicje:

Torby na zakupy z tworzywa sztucznego – oznaczają torby na zakupy, z uchwytami lub bez uchwytów, wykonane z tworzywa sztucznego, które są oferowane w jednostkach handlu detalicznego lub hurtowego, do których zalicza się:

a) lekkie torby na zakupy z tworzywa sztucznego o grubości materiału poniżej 50 mikrometrów,

b) bardzo lekkie torby na zakupy z tworzywa sztucznego o grubości materiału poniżej 15 mikrometrów, które są wymagane ze względów higienicznych lub oferowane jako podstawowe opakowanie żywności luzem, gdy pomaga to w zapobieganiu marnowaniu żywności,


Pozostało jeszcze 74% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (14)

  • wioletta(2019-07-29 11:53) Zgłoś naruszenie 130

    W dniu 01.07.2019 uczestniczyłam w spotkaniu w Ministerstwie Finansów , który porusza kwestie wprowadzenia opłaty recyklingowej w kwocie 20 groszy netto ( klient zapłaci kwotę brutto w sklepie 25 groszy). Wprowadzono to, bo nie osiągnięto zakładanej kwoty opłaty recyklingowej za cienkie torby. Ministerstwo środowiska pomyliło się w swoich założeniach o 95%. Okazalo się, że duże sieci przechytrzyły ministerstwo i wprowadziło do sprzedaży torby powyżej 49 mikronów i w ten sposób uniknęły opłaty recyklingowej. Dlatego wprowadzono w ostatniej chwili zapis i chce się opodatkować także grube torby. W ten sposób zasilić budżet państwa. Niestety jest to bardzo zły pomysł , bo Sieci znajdą sposób na obejście prawa. A w ostateczności wrócą torby z folii HDPE- mniej trwałe. I znów będzie problem. Jest to robione bez konsultacji, bez wyliczeń , na oko ze szkodą dla przedsiębiorców prowadzących w Polsce firmy rodzinne. Zainwestowaliśmy w maszyny do grubych toreb LDPE powyżej 49 mikron biorąc kilkuletnie kredyty i leasingi. Teraz zmienia się nagle prawo i chce się wprowadzić opłatę od września 2019. To już drugi raz jak państwo pokazuje, że nie liczy się ze swoimi firmami rodzinnymi. Pierwszy raz- wprowadzając nadgorliwie opłatę recyklingową od 01.01.2018 zamiast od 01.01.2019. Ministerstwo w uzasadnieniu pisze , że nie spowoduje to szkody dla przedsiębiorców. Na spotkaniu przedstawiciel Ministerstwa Finansów nie umiał odpowiedzieć skąd to znalazło się w uzasadnieniu, jeżeli nie było żadnych konsultacji ani nie ma absolutnie żadnych wyliczeń. Wszystko jest robione na kolanie lub inaczej -na wariata. Pod tym podpisują się myślałam do tej pory , że poważni ludzie. Wprowadzając od 01.01.2018 opłatę recylingową na cienkie torby poważnie ograniczono naszą produkcję z dnia na dzień. Zmuszeni byliśmy ograniczyć zatrudnienie o 20% i straciliśmy płynność finansową, zmniejszyliśmy sprzedaż. Okazało się, że nie możemy uregulować w terminie podatku VAT, a Urząd skarbowy pomimo wyjaśnień, zajął konto firmy. Od tej pory co miesiąc sytuacja powtarza się , chociaż wcześniej nie mieliśmy problemów. I teraz pracownicy ministerstw mają czelność pisać , bez konsultacji, że wprowadzenie opłaty ”…nie wpłynie na przedsiębiorców..” Kilku z naszych klientów nie uregulowało zobowiązań a sprawy trafiły do sądu i komornika. Zostaliśmy z tworzywem HDPE i regranulatem HDPE , na które zapotrzebowanie od 01.01.2018 drastycznie spadło. Zapotrzebowanie teraz bardzo wzrosło na torby LDPE powyżej 49 mikron. Nie mieliśmy automatów do takich toreb , bo ich produkcja odbywa się na innych maszynach. Nie wiem jak może ktoś tak lekceważąco podchodzący do sprawy pracować w ministerstwie. Człowiek ten ma klapki na oczach i dla niego liczy się tylko opłata recyklingowa. To że nie wpłynęły zakładane pieniądze. Zamiast cieszyć się , że Polacy zużywają na głowę 9 cienkich toreb , on jest zawiedziony. I to jest pracownik Ministerstwa Środowiska! Producenci sprzedają 1 torbę LDPE powyżej 49 mikr. za 0,19 gr netto ( czyli 0,25 gr brutto),a Pan z Ministerstwa Środowiska twierdził , że Sieci kupują po 0,08-0,09 gr netto i zarabiają. A niestety tak nie jest , bo Sieci sprzedają je po 25 groszy (LIDL, BIEDRONKA), czyli po cenie zakupu. Kilkakrotnie poprawiałam go , bo ciagle powtarzał , że na torbach zarabiają Sieci handlowe. Wreszcie zwróciłam mu uwagę żeby sobie zapisał 0,19 groszy, ale odpowiedział , że zapamięta. Wątpię w to. Zapraszałam też do odwiedzenia firmy produkującej tworzywa sztuczne. My nie tylko produkujemy ale też przetwarzamy odpady- swoje i obce. Mamy linię recyklingową. Kupujemy 60-70% folii odpadowej i regranulatu folii odpadowej. Czyli zamiast nam się pomagać, żuca się nam następne kłody pod nogi. Niekiedy ma się dość prowadzenia działalności gospodarczej w kraju, którym w ten sposób pracują urzędnicy.

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • Logika(2019-07-19 00:35) Zgłoś naruszenie 80

    Pierwsza opłata recyklingowa przyniosła zamierzony skutek, ponieważ sieci handlowe zrezygnowały z toreb cienkich, jednorazowych na rzecz toreb grubych, powyżej 50 mikronów, czyli WIELORAZOWEGO użytku. Wprowadzenie opłaty również od grubych toreb spowoduje powrót sieci handlowych do toreb cienkich jednorazowych, bo jeśli opłata jest od każdej torby to po co robić grube i drogie, jak można zrobić cienką i tanią? Zmiana ta to działanie sprzeczne z oczekiwanym efektem, czyli wyeliminowaniem toreb jednorazowych. Rządowi nie chodzi o ochronę środowiska tylko o ściągnięcie kasy z ludzi by dalej rozdawać i kupować wyborców. Gdyby Rząd dbał o środowisko to wprowadziłby obowiązek stosowania tworzyw z recyklingu do produkcji toreb na zakupy bez żadnej opłaty recyklingowej i wtedy śmieci byłyby przerabiane w ogromnej ilości . Tak jest w całej Skandynawii ale tam rządzą mądrzy ludzie...

    Odpowiedz
  • Andrzej(2019-08-14 21:15) Zgłoś naruszenie 60

    Handluję reklamówkami i jak pomyślę że znów te cieniutkie fruwające reklamówki zaleją nasze sklepy w sytuacji gdy cena za 1kg foli odpadowej wynosi 20 -30 gr i jest problem ze zbytem to wiem że Ministerstwo Ochrony Środowiska zaśmieci swoja głupią decyzją nasz Kraj ,Niechby zrobili za grube10 groszy a za cienkie 30 groszy ale o kasę im chodzi .Podoba bardzo mi się kara 1 mil za brak wpisu dla sklepiku do BDO ,to jest szczyt chamstwa i arogancji urzędników a raczej polityków bo biedny minister musi wykonać co mu partia każe

    Odpowiedz
  • Glineusz(2019-07-30 08:35) Zgłoś naruszenie 40

    W tekście jest błędna informacja, opłata recyklingowa od grubszych toreb foliowych będzie obowiązywała od 1 września 2019 r. i jest to absolutny skandal, by nie było żadnego okresu przejściowego. To wielki problem dla producentów, dystrybutorów i sieci handlowych ale rząd jest zapatrzony tylko i wyłącznie w liczby prognozowanych wpływów, znów się przeliczą ale przy tym wykończą rodzime firmy!

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • Cassius(2019-07-16 10:36) Zgłoś naruszenie 22

    Okropnie szczególowo-techniczny tekst. Czy nie możnaby jakichś dziennikarzy przećwiczyć w JASNOPISANIU? Przecież tylko mała część publiczności chce znać takie szczegóły i to jeszcze napisane kancelijnym lingo. Dla takich wystarczy odpowiedni odsyłacz na końcu, który większość z nas, czytelników oczywiście pominie.

    Odpowiedz
  • Joa(2019-07-25 11:24) Zgłoś naruszenie 10

    Czy nie ma błedu w tekscie- z tego co widzę w projekcie, to od 1 wrzesnia trzeba pobierać opłatę recyklingową za torbki o grubosci powyzej 50 mikronów?

    Odpowiedz
  • Bartosz Draniewicz(2019-08-05 18:45) Zgłoś naruszenie 10

    Dziękuję za zwrócenie uwagi. Błąd został poprawiony - jest już 1 września 2019 roku. Wątpliwości brały się z brzmienia art. 26 nowelizacji, który stanowi, że do przekazywania opłaty recyklingowej, o której mowa w art. 40a ustawy zmienianej w art. 7, pobranej w 2019 r., stosuje się przepisy dotychczasowe. Według interpretacji Ministerstwa dotyczy to stricte przekazywania (rozliczenia między przedsiębiorcą a Skarbem Państwa) a nie poboru (rozliczenia między nabywcą torby a przedsiębiorcą).

    Odpowiedz
  • Gosia(2019-09-16 16:26) Zgłoś naruszenie 00

    Nie mogę nigdzie doczytać. Czy zwykle woreczki foliowe bez rączki tzw. Kanapkowe również są objęte opłata?

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • jimi8(2019-09-18 16:57) Zgłoś naruszenie 00

    totalnie absurdalna ustawa szczególnie dla małych sklepów detalicznych

    Odpowiedz
  • Aneta (2019-12-05 15:09) Zgłoś naruszenie 00

    Czy te torby obowiązuje opłata recyklingowa czy produktowa - bo różnie jest w tekście to nazwane. Czy jak zapłacę opłatę recyklingową to już nie muszę produktowej? Czy ze lekkie torby - na które nie obowiązuje opłata recyklingowa, obowiązuje opłata produktowa ???

    Odpowiedz
  • Zed(2019-11-22 17:05) Zgłoś naruszenie 00

    Definicje ustawowe W znowelizowanym art. 8 u.g.o. zawierającym słowniczek ustawowy w punkcie 15a i 15b zawarto następujące definicje: ► Torby na zakupy z tworzywa sztucznego – oznaczają torby na zakupy, z uchwytami lub bez uchwytów, wykonane z tworzywa sztucznego, które są oferowane w jednostkach handlu detalicznego lub hurtowego, do których zalicza się: a) lekkie torby na zakupy z tworzywa sztucznego o grubości materiału poniżej 50 mikrometrów, b) bardzo lekkie torby na zakupy z tworzywa sztucznego o grubości materiału poniżej 15 mikrometrów, które są wymagane ze względów higienicznych lub oferowane jako podstawowe opakowanie żywności luzem, gdy pomaga to w zapobieganiu marnowaniu żywności,

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane