statystyki

Rzecznik generalny TSUE broni znaku towarowego Fack ju Göhte

autor: Julita Żylińska03.07.2019, 19:00
Opinia rzecznika generalnego nie jest wiążąca dla TSUE, choć często wyroki unijnego trybunału są zgodne z opiniami rzeczników.

Opinia rzecznika generalnego nie jest wiążąca dla TSUE, choć często wyroki unijnego trybunału są zgodne z opiniami rzeczników.źródło: ShutterStock

W 2015 r. niemiecki producent i dystrybutor filmowy Constantin Film Produktion GmbH zwrócił się do Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) o zarejestrowanie oznaczenia słownego „Fack ju Göhte”. To tytuł popularnej niemieckiej komedii z 2013 r. (z późniejszymi sequelami). Firma chciała go zarejestrować jako znak towarowy UE, który stosowany byłby dla gamy towarów i usług.

Urząd odrzucił wniosek, bo uznał oznaczenie za sprzeczne z dobrymi obyczajami. Powołano się na zbieżność wymowy z angielskim „fuck you”, co w połączeniu z nazwiskiem Goethego stanowi według EUIPO „niesmaczną obelgę o szokującym i wulgarnym charakterze, poniżającą pośmiertnie cenionego pisarza Johanna Wolfganga von Goethe”.

Tytuł filmu jest celowym przekręceniem tego zwrotu. Komedia opowiada historię byłego więźnia, który zatrudnia się jako nauczyciel w berlińskim gimnazjum im. Goe thego, bo chce odzyskać łup ukryty pod halą sportową. Z czasem zyskuje sympatię uczniów i przechodzi przemianę. Tytułowe „Fack ju Göhte” zostało wymalowane sprayem przez uczniów na wagonie pociągu. Polski tytuł filmu brzmiał „Szkolna imprezka”.

W 2017 r. Constantin Film wniosła skargę do Sądu Unii Europejskiej i domagała się stwierdzenia nieważności decyzji EUIPO. W wyroku ze stycznia 2018 r. sąd oddalił skargę, a firma odwołała się od wyroku do TSUE.


Pozostało jeszcze 49% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (1)

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane