statystyki

Rzecznik generalny TSUE broni znaku towarowego Fack ju Göhte

autor: Julita Żylińska03.07.2019, 19:00
Opinia rzecznika generalnego nie jest wiążąca dla TSUE, choć często wyroki unijnego trybunału są zgodne z opiniami rzeczników.

Opinia rzecznika generalnego nie jest wiążąca dla TSUE, choć często wyroki unijnego trybunału są zgodne z opiniami rzeczników.źródło: ShutterStock

W 2015 r. niemiecki producent i dystrybutor filmowy Constantin Film Produktion GmbH zwrócił się do Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) o zarejestrowanie oznaczenia słownego „Fack ju Göhte”. To tytuł popularnej niemieckiej komedii z 2013 r. (z późniejszymi sequelami). Firma chciała go zarejestrować jako znak towarowy UE, który stosowany byłby dla gamy towarów i usług.

Urząd odrzucił wniosek, bo uznał oznaczenie za sprzeczne z dobrymi obyczajami. Powołano się na zbieżność wymowy z angielskim „fuck you”, co w połączeniu z nazwiskiem Goethego stanowi według EUIPO „niesmaczną obelgę o szokującym i wulgarnym charakterze, poniżającą pośmiertnie cenionego pisarza Johanna Wolfganga von Goethe”.

Tytuł filmu jest celowym przekręceniem tego zwrotu. Komedia opowiada historię byłego więźnia, który zatrudnia się jako nauczyciel w berlińskim gimnazjum im. Goe thego, bo chce odzyskać łup ukryty pod halą sportową. Z czasem zyskuje sympatię uczniów i przechodzi przemianę. Tytułowe „Fack ju Göhte” zostało wymalowane sprayem przez uczniów na wagonie pociągu. Polski tytuł filmu brzmiał „Szkolna imprezka”.

W 2017 r. Constantin Film wniosła skargę do Sądu Unii Europejskiej i domagała się stwierdzenia nieważności decyzji EUIPO. W wyroku ze stycznia 2018 r. sąd oddalił skargę, a firma odwołała się od wyroku do TSUE.


Pozostało 49% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (1)

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane