Streaming ze sklepu stacjonarnego musi być zgodny z RODO

autor: Jakub Styczyński24.05.2019, 20:00; Aktualizacja: 29.05.2019, 10:53
komputer-haker-internet

Wielu drobnych przedsiębiorców prowadzi na witrynie internetowej lub na różnych portalach społecznościowych relacje na żywo ze swoich sklepów z użyciem kamer wideo (streaming). Jedni robią to okazjonalnie, inni stale.źródło: ShutterStock

Prowadzenie relacji wideo na stronie internetowej wymaga umieszczenia informacji dla klientów w odpowiednim miejscu. Wówczas już samo wejście można traktować jako zgodę na rejestrację wizerunku.

Wielu drobnych przedsiębiorców prowadzi na witrynie internetowej lub na różnych portalach społecznościowych relacje na żywo ze swoich sklepów z użyciem kamer wideo (streaming). Jedni robią to okazjonalnie, inni stale. Wszak to świetna promocja, gdy potencjalni klienci widzą, że dany sklep cieszy się dużym zainteresowaniem albo że odbywa się w nim jakieś ciekawe wydarzenie. Jednak przedsiębiorcy ci często zapominają, że z pozoru niewinny streaming prowadzony w celach marketingowych prawnie jest klasyfikowany jako rejestrowanie wizerunku osób fizycznych, a zatem podlega przepisom unijnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych.

Uzasadniony interes nie wystarczy

W praktyce oznacza to, że aby prowadzić relację, potrzebna jest przede wszystkim podstawa prawna do przetwarzania danych osobowych w ten sposób (art. 6 ust. 1 RODO).

Część osób może podnosić argument, że w przypadku streamingu jego celem jest marketing sklepu, a zatem podstawą do prowadzenia rejestracji wideo będzie uzasadniony interes administratora (art. 6 ust. 1 lit. f). Radca prawny Katarzyna Orzeł, autorka bloga RodoDlaFotografa.pl, przekonuje, że to błędne założenie. Z interpretacji RODO (np. motywu 47) wynika bowiem, że prawnie uzasadnione interesy administratora muszą być zawsze proporcjonalne do praw osób, których te dane dotyczą. W przypadku wykorzystania i publikacji wizerunków mamy zaś do czynienia z prawem do prywatności i prawem do wizerunku, które stanowią dobra osobiste osób fizycznych.


Pozostało jeszcze 78% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (2)

  • a kto mówi o wykorzystaniu(2019-05-26 10:45) Zgłoś naruszenie 00

    To tylko ulotna relacja...Jak tak dalej pójdzie to wejście do sklepu będzie podpadało pod RODO albo chodzenie po ulicy bo upubliczniasz swój wizerunek. To co trzeba chodzić z zakrytym łbem?

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane