statystyki

Iwańska: Facebook wie o nas dużo więcej, niż nam mówi [WYWIAD]

autor: Szymon Cydzik15.04.2019, 11:21; Aktualizacja: 15.04.2019, 11:22
Karolina Iwańska, prawniczka Fundacji Panoptykon.

Karolina Iwańska, prawniczka Fundacji Panoptykon.źródło: DGP

Karolina Iwańska: To, co portal ujawnia w ustawieniach reklam, to tylko wierzchołek góry lodowej.

Czy zmiany, do których pod naciskiem Komisji Europejskiej zobowiązał się Facebook, są zadowalające z punktu widzenia ochrony danych osobowych?

Facebook będzie musiał wprost powiedzieć użytkownikom, że zarabia na ich danych, sprzedając zewnętrznym firmom możliwość pokazywania spersonalizowanych reklam. To uświadomi wielu internautom, że w przypadku technologicznych gigantów nie istnieje coś takiego jak „darmowe usługi”. A w konsekwencji może doprowadzić do zmiany sposobu, w jaki ludzie korzystają z Facebooka. Nacisk Komisji na wprowadzenie takiego postanowienia do regulaminu zdaje się jednak sankcjonować podejście wielu firm, zgodnie z którym albo godzimy się na śledzenie i profilowanie, albo nie mamy dostępu do usługi. Takie podejście jest nie do obronienia na gruncie RODO, które wymaga, by zgoda na śledzenie i profilowanie była dobrowolna. Nawet jeśli uznamy, że nie jest to zgoda w rozumieniu RODO, ale akceptacja rozumiana jako pogodzenie się z tym, że Facebook ma uzasadniony interes w profilowaniu nas w celach marketingowych, to RODO przewiduje, że powinien nam przysługiwać sprzeciw – tak jednak nie jest. Wymuszanie przez Facebooka i Google’a zgody na takie praktyki stało się zresztą przedmiotem skarg złożonych przez austriackiego aktywistę Maxa Schremsa. Jest szansa, że niedługo poznamy rozstrzygnięcie.

Jakie są jeszcze problemy w regulaminie Facebooka, których nie objęło niedawne porozumienie?


Pozostało 67% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (1)

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane