Opłata, którą konsument widzi na stronie internetowej wypożyczalni przy rezerwacji samochodu, musi zawierać wszystkie składniki, które znajdą się na ostatecznym rachunku – przypomniała Komisja Europejska. Powinna zatem uwzględniać, oprócz stawki zasadniczej, dodatkowe koszty, takie jak dopłaty paliwowe, lotniskowe czy dla młodych kierowców lub dopłatę za zwrot samochodu w lokalizacji różniącej się od miejsca odbioru.



Oprócz tego firmy wynajmujące pojazdy zobowiązane są do podawania w ofercie cen i szczegółów opcjonalnych dodatków. W szczególności odnosi się to do wszelkiej maści ubezpieczeń (zarówno stawek, jak i zakresu ubezpieczenia). Należy wyraźnie wskazać, co jest uwzględnione w podstawowej cenie wynajmu w przypadku wystąpienia szkody, a za co kierowca mógłby być zmuszony zapłacić ekstra.
Poza tym warunki najmu (np. zawarty w cenie limit kilometrów, zasady rozliczania paliwa, warunki dotyczące anulowania rezerwacji, wymaganych depozytów etc.) muszą być jasno opisane we wszystkich językach narodowych krajów członkowskich. – To naprawdę frustrujące zaczynać wakacje od ponoszenia nieplanowanych dodatkowych kosztów i czytania skomplikowanych umów. Chcę, aby europejscy konsumenci mogli w jak największym stopniu korzystać z wakacji, bez obaw, że rachunki do zapłacenia będą zawierać przykre niespodzianki – mówi Vĕra Jourová, komisarz do spraw sprawiedliwości, konsumentów i równouprawnienia płci.
Do tej pory przepisy dotyczące przejrzystej polityki cenowej nie były respektowane przez największe firmy z tego sektora. Dlatego Komisja Europejska wezwała je do usunięcia uchybień. Chodzi o Enterprise, Sixt, Avis, Europcar i Hertz.
W efekcie dwie pierwsze w pełni dostosowały się do wymogów. Avis zobowiązał się do wprowadzenia pozostałych zmian (chodzi o informacje o wysokości kaucji i dopłat dla młodych kierowców) do maja 2019 r. Europcar, do którego obecnie należy również Goldcar, wprowadzi pozostałe zmiany do czerwca 2019 r. W przypadku tej firmy klienci nie są informowani o takich kwestiach jak opłata za atrakcyjną lokalizację, dopłata za przekroczenie limitu kilometrów czy dopłata paliwowa. Hertz zobowiązał się do wprowadzenia wszystkich niezbędnych korekt najpóźniej do pierwszego kwartału 2020 r.