Opłata, którą konsument widzi na stronie internetowej wypożyczalni przy rezerwacji samochodu, musi zawierać wszystkie składniki, które znajdą się na ostatecznym rachunku – przypomniała Komisja Europejska. Powinna zatem uwzględniać, oprócz stawki zasadniczej, dodatkowe koszty, takie jak dopłaty paliwowe, lotniskowe czy dla młodych kierowców lub dopłatę za zwrot samochodu w lokalizacji różniącej się od miejsca odbioru.
Opłata, którą konsument widzi na stronie internetowej wypożyczalni przy rezerwacji samochodu, musi zawierać wszystkie składniki, które znajdą się na ostatecznym rachunku – przypomniała Komisja Europejska. Powinna zatem uwzględniać, oprócz stawki zasadniczej, dodatkowe koszty, takie jak dopłaty paliwowe, lotniskowe czy dla młodych kierowców lub dopłatę za zwrot samochodu w lokalizacji różniącej się od miejsca odbioru.
Oprócz tego firmy wynajmujące pojazdy zobowiązane są do podawania w ofercie cen i szczegółów opcjonalnych dodatków. W szczególności odnosi się to do wszelkiej maści ubezpieczeń (zarówno stawek, jak i zakresu ubezpieczenia). Należy wyraźnie wskazać, co jest uwzględnione w podstawowej cenie wynajmu w przypadku wystąpienia szkody, a za co kierowca mógłby być zmuszony zapłacić ekstra.
Poza tym warunki najmu (np. zawarty w cenie limit kilometrów, zasady rozliczania paliwa, warunki dotyczące anulowania rezerwacji, wymaganych depozytów etc.) muszą być jasno opisane we wszystkich językach narodowych krajów członkowskich. – To naprawdę frustrujące zaczynać wakacje od ponoszenia nieplanowanych dodatkowych kosztów i czytania skomplikowanych umów. Chcę, aby europejscy konsumenci mogli w jak największym stopniu korzystać z wakacji, bez obaw, że rachunki do zapłacenia będą zawierać przykre niespodzianki – mówi Vĕra Jourová, komisarz do spraw sprawiedliwości, konsumentów i równouprawnienia płci.
Do tej pory przepisy dotyczące przejrzystej polityki cenowej nie były respektowane przez największe firmy z tego sektora. Dlatego Komisja Europejska wezwała je do usunięcia uchybień. Chodzi o Enterprise, Sixt, Avis, Europcar i Hertz.
W efekcie dwie pierwsze w pełni dostosowały się do wymogów. Avis zobowiązał się do wprowadzenia pozostałych zmian (chodzi o informacje o wysokości kaucji i dopłat dla młodych kierowców) do maja 2019 r. Europcar, do którego obecnie należy również Goldcar, wprowadzi pozostałe zmiany do czerwca 2019 r. W przypadku tej firmy klienci nie są informowani o takich kwestiach jak opłata za atrakcyjną lokalizację, dopłata za przekroczenie limitu kilometrów czy dopłata paliwowa. Hertz zobowiązał się do wprowadzenia wszystkich niezbędnych korekt najpóźniej do pierwszego kwartału 2020 r.
Dalszy ciąg materiału pod wideo
Powiązane
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama