statystyki

Przedsiębiorcy świadomie ignorują awiza. UOKiK: Wyeliminujemy tę lukę

autor: Piotr Pieńkosz12.03.2019, 10:00; Aktualizacja: 12.03.2019, 10:42
Obecny kształt przepisów wspiera nieuczciwych przedsiębiorców. Prosty wybieg, jakim jest nieodbieranie korespondencji od rzecznika, chroni ich przed koniecznością udziału w nierzadko żmudnym procesie wyjaśniania spraw przed nim.

Obecny kształt przepisów wspiera nieuczciwych przedsiębiorców. Prosty wybieg, jakim jest nieodbieranie korespondencji od rzecznika, chroni ich przed koniecznością udziału w nierzadko żmudnym procesie wyjaśniania spraw przed nim.źródło: ShutterStock

Firmy znalazły sposób na ucieczkę przed roszczeniami klientów. Nie chcąc współpracować z powiatowymi rzecznikami konsumentów przy wyjaśnianiu sporów, nie odbierają korespondencji – i wtedy pozostają bezkarne. To ma się jednak zmienić

Nasza czytelniczka otrzymała niedawno od miejskiego rzecznika konsumentów w Warszawie pismo o zakończeniu sprawy skargi na przedsiębiorcę, który nie respektował jej prawa do złożenia reklamacji: w ogóle nie chciał wysłuchać jej racji i pozytywnie lub negatywnie rozpatrzyć zastrzeżeń co do zakupionego towaru. W piśmie rzecznik wskazał, że wystosował do firmy żądanie przedstawienia wyjaśnień, niestety przedsiębiorca dwukrotnie nie podjął awizowanej korespondencji, co uniemożliwiło przeprowadzenie negocjacji w sprawie. ”Wobec tego, że rzecznik nie posiada środków, za pomocą których mógłby nakłonić przedsiębiorcę do udzielenia wyjaśnień będących przedmiotem wystąpienia, a tym bardziej do zrealizowania roszczeń konsumenta, kontynuowanie działań w niniejszej sprawie jest więc bezprzedmiotowe„ – stwierdziła w piśmie Małgorzata Rothert, stołeczny rzecznik konsumentów. Zdziwiona bezsilnością rzecznika czytelniczka zwróciła się do redakcji z pytaniem, czy rzeczywiście ma on związane ręce, jak twierdzi w swoim stanowisku.

Rzecznik rozkłada ręce

Mogłoby się wydawać, że przepisy wyposażyły powiatowych rzeczników konsumentów w instrumenty dyscyplinujące firmy, które odmawiają z nimi współpracy. Zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 3 ustawy z 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 369) do zadań rzecznika należy występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów. Z kolei art. 42 ust. 1 pkt 4 tego aktu prawnego wskazuje, że firma, do której zwrócił się rzecznik, jest zobowiązana udzielić wyjaśnień i informacji będących przedmiotem wystąpienia oraz ustosunkować się do uwag i opinii rzecznika. A kto narusza ten obowiązek, w świetle art. 114 cytowanej ustawy, podlega karze grzywny w wysokości nie niższej niż 2 tys. zł.

Okazuje się, że mimo istnienia powyższych przepisów przypadków takich, jak opisany na wstępie, jest znacznie więcej. Wszystko rozbija się bowiem o to, kiedy można zastosować przepisy dyscyplinujące firmy.


Pozostało 67% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane