statystyki

Zmiany w kodeksie karnym: Zarządzanie strachem

autor: Mikołaj Małecki05.02.2019, 12:00; Aktualizacja: 06.02.2019, 09:53
Wszystko to każe traktować argumenty projektodawców wyłącznie w kategoriach użytecznej narracji politycznej, sprowadzającej się do podsycania pragnienia zemsty na rozzuchwalonych bandytach. Nie ma to nic wspólnego z rzetelnym prawotwórstwem. Zła zmiana w prawie karnym potrzebna jest ministrowi Ziobrze w doraźnej walce o władzę, a prędzej czy później cenę za zepsucie kodeksu karnego zapłacą wszyscy obywatele.

Wszystko to każe traktować argumenty projektodawców wyłącznie w kategoriach użytecznej narracji politycznej, sprowadzającej się do podsycania pragnienia zemsty na rozzuchwalonych bandytach. Nie ma to nic wspólnego z rzetelnym prawotwórstwem. Zła zmiana w prawie karnym potrzebna jest ministrowi Ziobrze w doraźnej walce o władzę, a prędzej czy później cenę za zepsucie kodeksu karnego zapłacą wszyscy obywatele.źródło: ShutterStock

Ministerstwo Sprawiedliwości próbuje wytworzyć wrażenie, że polskie sądy są pobłażliwe dla przestępców. Chce więc w kodeksie karnym regulacji totalnej i mnoży (nielogiczne) przepisy.

Obecny stan prawny nie odpowiada postulatowi ochronnej funkcji prawa karnego i przez to nie daje wystarczających narzędzi dla ograniczenia przestępczości i ochrony społeczeństwa” – pisał w 2007 r. projektodawca radykalnych zmian kodeksu karnego, przygotowanych z inicjatywy ministra sprawiedliwości Zbigniewa Ziobry (Sejm V kadencji, druk sejmowy nr 1756). Przedwcześnie przerwana kadencja Sejmu uchroniła kodeks karny przed populistyczną nowelizacją sprowadzającą się do idei zarządzania strachem przez surowe kary. Po 12 latach, pod pretekstem reakcji na tragiczną śmierć prezydenta Pawła Adamowicza, Ministerstwo Sprawiedliwości wróciło do dawnej narracji. Przytoczony na wstępie fragment uzasadnienia ówczesnego projektu, w niemal identycznym brzmieniu, towarzyszy propozycjom zmian w k.k. ogłoszonym 25 stycznia 2019 r.

Stwierdzenie, na którym opiera się zasadnicza koncepcja planowanej reformy – że obecny stan prawny nie pozwala na ograniczanie rozmiarów przestępczości – jest oczywiście nieprawdziwe. Od wielu lat liczba przestępstw z użyciem przemocy systematycznie spada i jest to już stały trend. Komenda Główna Policji corocznie chwali się lepszą wykrywalnością przestępstw i istotnym spadkiem liczby tych najgroźniejszych (między 2014 a 2015 r. odnotowano o 26 proc. mniej rozbojów, 20 proc. mniej bójek i pobić, 17 proc. mniej czynów powodujących uszczerbki na zdrowiu, spadła też liczba zgwałceń i zabójstw). Zatem pod rządami k.k. z 1997 r., tak krytykowanego przez ministra Ziobrę, przestępczość kryminalna istotnie zmalała, mimo że nie zaostrzono sankcji. Dowodzi to, jak bardzo oderwane od rzeczywistości są argumenty projektodawców, skopiowane z projektu przygotowanego w 2007 r. Świat, o którym mowa w uzasadnieniu projektu, dawno przeminął.

Jaka trzecia władza?

Projektowane regulacje są sprzeczne z konstytucją. Taki charakter ma choćby zniesienie możliwości warunkowego przedterminowego zwolnienia skazanego na dożywotnie więzienie, tak by nigdy nie mógł opuścić zakładu karnego (nowy art. 77 k.k.). Jest to przejaw nieludzkiego traktowania osoby pozbawionej wolności, zbliżonego do tortury psychicznej. W konkretnych przypadkach może być to kara nieproporcjonalna do okoliczności czynu. Regulacja godzi także w zasadę trójpodziału władzy, gdyż odbiera sądowi kompetencję do wymierzenia sprawiedliwości, zmieniając go w notariusza partii akurat sprawującej władzę. Narusza to art. 2, art. 10 ust. 2, art. 30, art. 31 ust. 3, art. 40, art. 42 ust. 1, art. 45 ust. 1, art. 173, art. 175 ust. 1 i werset 18 preambuły Konstytucji RP, oraz art. 3 Europejskiej konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności.


Pozostało jeszcze 64% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (3)

  • Krystian(2019-02-05 13:13) Zgłoś naruszenie 30

    Minister d/s podwyższania zagrożenia karnego nie jest w stanie wymyślić nic poza ciągłym podwyższaniem zagrożenia karnego, no to wymyśla to co potrafi.

    Odpowiedz
  • MS sposób na przetrwanie(2019-02-05 20:28) Zgłoś naruszenie 10

    Przestępczość zmalała tylko dlatego, że przestępcy wyjechali za granicę i tam broją albo siedzą. Reformy sądów w obecnym stanie kadrowym MS nie da się przeprowadzić, bo nie potrafią tego zrobić. Zmiany prawa to ich patent na zamaskowanie niekompetencji i przetrwanie.

    Odpowiedz
  • sceptyk(2019-02-06 11:36) Zgłoś naruszenie 00

    Mocno ciekawa interpretacja Konstytucji. Gdzie tam jest postanowione, że skazany ma w ogóle prawo do warunkowego przedterminowego zwolnienia? Gdyby w ogóle znieść tą instytucję i postanowić, że każdy musi odsiedzieć całość wyroku, to jaki przepis Konstytucji by to naruszało? Tylko Prezydent zgodnie z Konstytucją posiada prawo łaski i tej kompetencji nie można mu odebrać bez zmiany Konstytucji. Warunkowe zwolnienie zostało wprowadzone ustawą zwykłą (kodeks karny) i takąże ustawą może być ograniczane jak też w ogóle zniesione.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane