Dystrybucja selektywna nie zawsze dozwolona

autor: Maciej Janik, Kancelaria Affre i Wspólnicy15.01.2019, 09:00; Aktualizacja: 15.01.2019, 14:34
Dotychczasowa bogata praktyka decyzyjna i orzecznicza doprowadziła do wypracowania pewnych podstawowych zasad, których przestrzeganie pozwala tak ukształtować system dystrybucji selektywnej, by nie stwarzał zagrożenia dla swobodnej konkurencji.

Dotychczasowa bogata praktyka decyzyjna i orzecznicza doprowadziła do wypracowania pewnych podstawowych zasad, których przestrzeganie pozwala tak ukształtować system dystrybucji selektywnej, by nie stwarzał zagrożenia dla swobodnej konkurencji.źródło: ShutterStock

Nakładanie przez producentów ograniczeń na dystrybutorów w zakresie możliwości sprzedaży i reklamowania towaru może słono kosztować. Przekonała się o tym firma Guess, na którą – o czym informowaliśmy w poprzednim numerze tygodnika Firma i Prawo – Komisja Europejska nałożyła karę w wysokości prawie 40 mln euro. Tak więc producenci, którzy wprowadzili dystrybucję selektywną, powinni bardzo dokładnie przemyśleć swoje modele działania i w razie potrzeby je przebudować. Bo chociaż dystrybucja selektywna nie jest zakazana, to podmioty ją stosujące nie mogą łamać przy tym przepisów prawa konkurencji. A jak tego uniknąć, pokazują m.in. omawiane wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Dystrybucja selektywna polega na tym, że dostawca zobowiązuje się sprzedawać swoje produkty tylko na rzecz wybranych, autoryzowanych dystrybutorów lub sprzedawców. Dystrybutor może uzyskać „autoryzację”, jeśli spełni określone kryteria oraz zobowiąże się, że nie będzie odsprzedawać produktów dystrybutorom nieautoryzowanym. Kryteria wyboru mają najczęściej charakter jakościowy, tzn. związany z koniecznością zapewnienia odpowiedniej prezentacji towaru, wyszkolenia personelu czy usług serwisowych. Przykładowo, producent samochodów wymaga od swoich dealerów określonego wyglądu salonów sprzedaży oraz poziomu obsługi klienta.

Kryteria mogą być również ilościowe i polegać np. na wyznaczeniu określonej liczby sprzedawców na danym terytorium czy nałożeniu obowiązku osiągania przez nich określonych obrotów.

Dystrybucja selektywna zazwyczaj funkcjonuje przy sprzedaży dóbr luksusowych (np. biżuterii) lub skomplikowanych technologicznie urządzeń (np. samochodów). Wynika to z potrzeby ochrony wizerunku marki lub wymogu zapewnienia specjalistycznej obsługi klienta (np. poinstruowanie klienta, jak powinien korzystać z produktu, aby nie zrobił krzywdy sobie lub innym). Równie istotna jest możliwość kontroli, jaką producenci sprawują nad autoryzowanymi sprzedawcami, zwłaszcza jeśli chodzi o jakość usług, a także cenę sprzedaży oferowanych tą drogą produktów i usług. Te ograniczenia narzucane na nich w ramach dystrybucji selektywnej są jednocześnie powodem, dla którego takimi systemami „interesują się” organy ochrony konkurencji.


Pozostało jeszcze 90% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane