statystyki

Miasta mogą tworzyć strefy czystego transportu, ale ich przygotowanie wymaga planu

autor: Tomasz Dominiak02.01.2019, 09:00; Aktualizacja: 02.01.2019, 10:07
Strefy czystego transportu powinny być wprowadzane stopniowo, by do tego rozwiązania nie zniechęcić mieszkańców.

Strefy czystego transportu powinny być wprowadzane stopniowo, by do tego rozwiązania nie zniechęcić mieszkańców.źródło: ShutterStock

Największym wyzwaniem będzie przeprowadzenie procesu analizy skutków zdrowotnych i środowiskowych. Następnie zaś takie zaprojektowanie strefy, by wraz z zaplanowanymi zakupami taboru elektrycznego stanowiła element kompleksowego systemu, który faktycznie poprawi jakość powietrza

Na terenie krakowskiego Kazimierza powstaje pierwsza w Polsce strefa czystego transportu (ang. Low Emission Zone – LEZ). Na etapie prowadzenia analiz są Poznań oraz Lublin. To nowe rozwiązanie służące poprawie jakości powietrza wprowadzono przepisami ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych z 11 stycznia 2018 r. (Dz.U. z 2018 r. poz. 317). Może z niego skorzystać wiele samorządów w Polsce, tym bardziej że mogą się także odwołać do doświadczeń europejskich miast, które utworzyły już takie strefy.

W Krakowie zasięg projektowanej strefy ma ograniczać się do 15 ulic na terenie wąskiej, historycznej zabudowy dzielnicy Kazimierz o powierzchni ok. 0,3 km kw. To niewielki teren, który łatwo można ominąć i objechać autem niespełniającym wymogów wjazdu. Bo zgodnie z założeniami do strefy będą mogły wjeżdżać bezpłatnie jedynie samochody elektryczne i na gaz ziemny oraz pojazdy należące do mieszkańców. A w okresie przejściowym, do 2025 r., także licencjonowane taksówki i pojazdy dostawcze. Kierowcy samochodów benzynowych i diesli, a nawet aut z napędem hybrydowym, nie będą mogli wjechać do strefy i to nawet za opłatą.


Pozostało jeszcze 91% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane