statystyki

Czy chatboty powinny przestrzegać RODO?

autor: Karol Wątrobiński, Paweł Markiewicz11.09.2018, 08:28; Aktualizacja: 20.11.2018, 15:33
smartfon, telefon, internet

Chatboty są programami komputerowymi, które w sposób zautomatyzowany odpowiadają na pytania zadane przez użytkowników.źródło: ShutterStock

Coraz więcej firm umieszcza na swoich stronach internetowych czy profilach w portalach społecznościowych chatboty – programy nazwane często wirtualnymi asystentami czy doradcami. Przedsiębiorcy zastanawiają się, czy umieszczając taki program na swojej stronie, powinni spełnić wymogi związane z RODO. Powstają przy tym wątpliwości, czy w takiej sytuacji dochodzi do przetwarzania danych. A jeżeli tak, to czy trzeba uzyskać zgodę korzystającego? O czym trzeba go poinformować? Kto wreszcie jest administratorem? Czy firma, która chatbota zamówiła, czy ta, która prowadzi obsługę? Jak prawidłowo spełnić obowiązki informacyjne?

Chatboty są programami komputerowymi, które w sposób zautomatyzowany odpowiadają na pytania zadane przez użytkowników. Wykorzystują do tego różnego rodzaju technologie, w tym na przykład machine learning. W niektórych obszarach mogą one całkowicie zastąpić człowieka, dlatego są coraz chętniej wykorzystywane jako forma komunikacji z klientami. Programy te są zwykle zainstalowane na stronie internetowej lub funkcjonują w ramach profilu na portalu społecznościowym. Bywają nazywane wirtualnymi doradcami czy asystentami. Sama koncepcja takiego rozwiązania nie jest nowa, ale jej masowe stosowanie odnotowuje się od niedawna.

W ostatnim czasie największym wyzwaniem dla rynku chatbotów było dostosowanie projektowanych rozwiązań do wymogów dotyczących ochrony danych osobowych stawianych przez RODO. Codziennością stały się informacje o tym, jak RODO rzekomo utrudnia kolejne aspekty codziennego funkcjonowania. Jednak, jak w większości przypadków, również i tutaj możliwe jest dostosowanie się do RODO bez przeprowadzania rewolucji.

Czy dane osobowe są przetwarzane?

W zdecydowanej większości chatbotów dochodzi do przetwarzania danych osób z nich korzystających. Jeśli użytkownik dla chatbota nie jest anonimowy, a więc na przykład w sytuacji, gdy program rozpoznaje jego tożsamość z danego portalu społecznościowego, to przetwarzanie ma miejsce już w momencie aktywacji okna chatu. Zbierane są bowiem dane, takie jak imię i nazwisko (lub inne identyfikujące oznaczenie) oraz wizerunek, jeśli jest on częścią profilu w portalu społecznościowym.


Pozostało 69% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (2)

  • Dawid Pacha - założyciel w Messengerfox.me(2018-09-14 13:21) Zgłoś naruszenie 11

    Temat artykułu jest bardzo istotny. Pochyliliśmy się w MessengerFox nad tym tematem razem z kancelarią Maruta Wachta w maju tego roku. Zapraszam do pełnej wersji raportu: raportu: https://drive.google.com/file/d/1og38RWBhANVoofTNYh6H5Su66EtUVymC/view?usp=sharing

    Odpowiedz
  • Tom Horecki - chatbot.HR by Wandlee(2018-09-14 13:50) Zgłoś naruszenie 01

    Nie tylko powinny ale wręcz muszą dziąłąc zgodnie z RODO/GDPR! Zaparaszam do lektury: Jak z chatbotem nie bać się RODO? opracowanej przez kancelarię prawnej EDGE Wieczorek https://medium.com/wandlee/jak-z-chatbotem-nie-ba%C4%87-si%C4%99-rodo-17b04c771ff0

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane