statystyki

Czy chatboty powinny przestrzegać RODO?

autor: Karol Wątrobiński, Paweł Markiewicz11.09.2018, 08:28; Aktualizacja: 11.09.2018, 08:35
smartfon, telefon, internet

Chatboty są programami komputerowymi, które w sposób zautomatyzowany odpowiadają na pytania zadane przez użytkowników.źródło: ShutterStock

Coraz więcej firm umieszcza na swoich stronach internetowych czy profilach w portalach społecznościowych chatboty – programy nazwane często wirtualnymi asystentami czy doradcami. Przedsiębiorcy zastanawiają się, czy umieszczając taki program na swojej stronie, powinni spełnić wymogi związane z RODO. Powstają przy tym wątpliwości, czy w takiej sytuacji dochodzi do przetwarzania danych. A jeżeli tak, to czy trzeba uzyskać zgodę korzystającego? O czym trzeba go poinformować? Kto wreszcie jest administratorem? Czy firma, która chatbota zamówiła, czy ta, która prowadzi obsługę? Jak prawidłowo spełnić obowiązki informacyjne?

Chatboty są programami komputerowymi, które w sposób zautomatyzowany odpowiadają na pytania zadane przez użytkowników. Wykorzystują do tego różnego rodzaju technologie, w tym na przykład machine learning. W niektórych obszarach mogą one całkowicie zastąpić człowieka, dlatego są coraz chętniej wykorzystywane jako forma komunikacji z klientami. Programy te są zwykle zainstalowane na stronie internetowej lub funkcjonują w ramach profilu na portalu społecznościowym. Bywają nazywane wirtualnymi doradcami czy asystentami. Sama koncepcja takiego rozwiązania nie jest nowa, ale jej masowe stosowanie odnotowuje się od niedawna.

W ostatnim czasie największym wyzwaniem dla rynku chatbotów było dostosowanie projektowanych rozwiązań do wymogów dotyczących ochrony danych osobowych stawianych przez dyrektywę RODO. Codziennością stały się informacje o tym, jak RODO rzekomo utrudnia kolejne aspekty codziennego funkcjonowania. Jednak, jak w większości przypadków, również i tutaj możliwe jest dostosowanie się do RODO bez przeprowadzania rewolucji.

Czy dane osobowe są przetwarzane?

W zdecydowanej większości chatbotów dochodzi do przetwarzania danych osób z nich korzystających. Jeśli użytkownik dla chatbota nie jest anonimowy, a więc na przykład w sytuacji, gdy program rozpoznaje jego tożsamość z danego portalu społecznościowego, to przetwarzanie ma miejsce już w momencie aktywacji okna chatu. Zbierane są bowiem dane, takie jak imię i nazwisko (lub inne identyfikujące oznaczenie) oraz wizerunek, jeśli jest on częścią profilu w portalu społecznościowym.


Pozostało jeszcze 69% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (2)

  • Dawid Pacha - założyciel w Messengerfox.me(2018-09-14 13:21) Zgłoś naruszenie 10

    Temat artykułu jest bardzo istotny. Pochyliliśmy się w MessengerFox nad tym tematem razem z kancelarią Maruta Wachta w maju tego roku. Zapraszam do pełnej wersji raportu: raportu: https://drive.google.com/file/d/1og38RWBhANVoofTNYh6H5Su66EtUVymC/view?usp=sharing

    Odpowiedz
  • Tom Horecki - chatbot.HR by Wandlee(2018-09-14 13:50) Zgłoś naruszenie 00

    Nie tylko powinny ale wręcz muszą dziąłąc zgodnie z RODO/GDPR! Zaparaszam do lektury: Jak z chatbotem nie bać się RODO? opracowanej przez kancelarię prawnej EDGE Wieczorek https://medium.com/wandlee/jak-z-chatbotem-nie-ba%C4%87-si%C4%99-rodo-17b04c771ff0

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane