statystyki

OC: Kiedy postój może oznaczać ruch [ANALIZA]

autor: Tomasz Młynarski24.07.2018, 07:55; Aktualizacja: 24.07.2018, 09:36
Wydaje się, że uwzględnienie dorobku Trybunału Sprawiedliwości – zapewne prędzej czy później nieuchronne – może w przyszłości spowodować korektę dotychczasowej linii orzeczniczej. A jeśli tak się stanie, znacznie większy niż dotychczas nacisk będzie kładziony na to, czy w momencie powstania szkody główna funkcja pojazdu polegała na wykorzystaniu go w charakterze środka transportu.

Wydaje się, że uwzględnienie dorobku Trybunału Sprawiedliwości – zapewne prędzej czy później nieuchronne – może w przyszłości spowodować korektę dotychczasowej linii orzeczniczej. A jeśli tak się stanie, znacznie większy niż dotychczas nacisk będzie kładziony na to, czy w momencie powstania szkody główna funkcja pojazdu polegała na wykorzystaniu go w charakterze środka transportu.źródło: ShutterStock

Obowiązkowe ubezpieczenie OC posiadaczy pojazdów mechanicznych obejmuje swym zakresem szkody wyrządzone w związku z ruchem pojazdu, w granicach odpowiedzialności jego posiadacza lub kierującego. Pojęcie ruchu pojazdu, nawiązujące do określenia użytego w art. 436 par. 1 kodeksu cywilnego, zwyczajowo jest rozumiane bardzo szeroko. W dodatku jest ono rozszerzane na gruncie ustawy regulującej ubezpieczenia obowiązkowe. Ma to swoje istotne reperkusje, co niedawno potwierdził Sąd Najwyższy.

Prawne pojęcie ruchu pojazdu jest rozumiane szerzej niż w znaczeniu dosłownym. Przyjmuje się na ogół, że pojazd znajduje się w ruchu od chwili włączenia silnika aż do zakończenia jazdy, co obejmuje także postój na trasie. Zakończenie jazdy nie musi nastąpić w miejscu z góry zaplanowanym, lecz z reguły ruch trwa, dopóki pojazd pozostaje na drodze.

Jeśli dojdzie do defektu, w wyniku którego stanie się on niezdatny do dalszej jazdy, jego ruch ustaje dopiero po odholowaniu (tak SN m.in. w wyrokach z 13 lipca 1976 r., IV CR 241/76, i z 7 kwietnia 2005 r., II CK 572/04). W tak rozumianym ruchu pojazd może się znajdować także poza drogą. Oddanie pojazdu do naprawy lub przeglądu jest związane z korzystaniem z niego w zwykły sposób, a zatem szkoda powstała w warsztacie wskutek uruchomienia silnika winna być uznana za wywołaną przez ruch pojazdu (wyrok SN z 26 lutego 2015 r., III CSK 187/14).


Pozostało 81% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane