statystyki

Zwrot za bilet możliwy także bez podawania danych

autor: Sławomir Wikariak20.06.2018, 07:33; Aktualizacja: 20.06.2018, 19:02
kasa, bilet

Argumentację PKL osłabia jeszcze jeden fakt. Jak wynika z relacji czytelników, zostali poproszeni przez sprzedawcę biletów o zapisanie swego adresu na kartce papieru. Mogli więc wpisać w zasadzie cokolwiek i nikt by tego nie zweryfikował.źródło: ShutterStock

Firmy nie powinny uzależniać zwrotu pieniędzy od podania dokładnego adresu przez klienta. Jest to niezgodne z wprowadzoną przez RODO zasadą minimalizacji danych

Z problemem żądania zbyt szczegółowych danych osobowych przy reklamacji zgłosili się do DGP czytelnicy. Kupili oni skipassy na Kasprowy Wierch. Ostatniego dnia ich pobytu wyciąg nie działał z powodu zbyt silnego wiatru. W takich sytuacjach Polskie Koleje Linowe zwracają pieniądze. Gdy jednak czytelnicy poprosili o to pracownika kasy, ten zażądał podania dokładnych danych, razem z adresem zamieszkania. Odmówili, uznając, że tak szczegółowe dane nie są potrzebne. Ich reklamacja ostatecznie została uwzględniona. Pozostało jednak pytanie, czy przedsiębiorca ma prawo uzależniać zwrot pieniędzy od wskazania dokładnego adresu przez klientów?

PKL tłumaczą, że ich sposób postępowania wynika z przepisów. I wskazują na rozporządzenie ministra finansów w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. z 2013 r. poz. 363 ze zm.). Zgodnie z nim protokół zwrotu powinien być podpisany przez sprzedawcę i nabywcę.

– Protokół zwrotu usługi PKL zakupionej w kasie lub biletomacie, zwracanej na podstawie paragonu fiskalnego lub biletu, jest skonstruowany w sposób, który pozwala jednoznacznie zidentyfikować klienta i rzetelnie przedstawić liczbę zwrotów w razie ewentualnych wątpliwości urzędu skarbowego. Z naszej praktyki wynika, że sam podpis na protokole często byłby niewystarczający – klienci podpisują się nieczytelnie lub parafką. Powoduje to, iż spółka, jako podatnik VAT, mogłaby się narazić na zarzut braku należytej staranności przy dokonywaniu zwrotu za niewykonaną usługę, a tym samym nieuzasadnione obniżenie wykazanego obrotu w zakresie podatku VAT – wyjaśnia Luiza Rosłon z biura prasowego PKL.


Pozostało jeszcze 52% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane