statystyki

Małe firmy nie są gotowe na RODO. O czym powinni pamiętać przedsiębiorcy przed 25 maja?

autor: Sławomir Wikariak22.05.2018, 07:25; Aktualizacja: 22.05.2018, 07:41
RODO

Dobra wiadomość dla przedsiębiorców jest taka, że jeśli zbierali zgody na przetwarzanie danych zgodnie z obowiązującymi zasadami, to zachowają one ważność.źródło: ShutterStock

Przedsiębiorcy mają ostatnie chwile, by dostosować swą działalność do nowych wymagań. Warto zweryfikować posiadane zgody klientów, zaktualizować regulaminy i pamiętać, by nie przetwarzać zbędnych danych.

Choć unijne rozporządzenie o ochronie danych osobowych 2016/679 (RODO) zacznie być stosowane już w piątek, badania pokazują, że spora część przedsiębiorców nie wdrożyła wciąż nowych regulacji. Dotyczy to zwłaszcza mniejszych firm – większe ze względu na ryzyko wysokich kar finansowych zajęły się tym z wyprzedzeniem. Spóźnialscy gorączkowo rozglądają się za wzorami regulaminów, umów czy oprogramowaniem, które pozwoliłoby im jednym ruchem dostosować się do nowych reguł. Ale jest to zwyczajnie niemożliwe.

– Z RODO jest trochę jak z kotem – głaskanie to proces, a nie jednorazowa czynność – mówi żartobliwie dr Łukasz Olejnik, badacz i konsultant cyberbezpieczeństwa i prywatności.

– Trzeba pamiętać, że prywatność nie jest produktem, a procesem, który nie ma końca. Nie jest tak, że kupi się oprogramowanie wdrażające RODO, firewalle, antywirusy, zamówi audyt i szkolenia – i to rozwiąże problem. Kluczowa jest ciągłość. Trzeba nieustannie analizować zmiany planów i celów organizacyjnych w firmie, ale także otoczenie – zmiany technologiczne, nowe zagrożenia oraz wpływ jednego na drugie, i płynnie odpowiadać na te wyzwania – wylicza ekspert.


Pozostało 87% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (1)

  • Arek(2018-09-19 11:08) Zgłoś naruszenie 00

    Fajne pieniądze firmy wdrażające RODO zarobią. Poza tym nic się nie zmieni, dalej jest czynnik ludzki.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane