Czy wszystkie strony internetowe używające cookies muszą do 25 maja poprosić użytkowników o wyrażenie na to zgody? Tak uważa część ekspertów, a serwisy już ruszyły z akcją pozyskiwania tych zgód.
Wchodząc na strony dużych serwisów informacyjnych, można się ostatnio spotkać z prośbami o wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych i profilowanie. To ostatnie ma być związane z chęcią dostosowywania wyświetlanych reklam do zainteresowań użytkowników. Takie informacje pojawiły się już na stronach Wirtualnej Polski czy TVP Info. Podobne okienka wyskakują również przy próbach odwiedzenia części serwisów z innych państw UE.
Internauci przyzwyczaili się już do informacji o cookies, które pozwalają śledzić ich aktywność w sieci, głównie na potrzeby reklamy behawioralnej. Dotychczas ich stosowanie nie wymagało udzielenia wyraźnej zgody, tylko właśnie poinformowania. Dlaczego więc nagle zaczęły pojawiać się komunikaty z prośbą o wyrażenie takiej zgody? Nowy obowiązek ma wynikać z unijnego rozporządzenia 2016/679 o ochronie danych osobowych (RODO), a tak naprawdę z jego wpływu na przepisy dyrektywy o prywatności i łączności elektronicznej 2002/58/WE (ePrivacy), bo to właśnie ta ostatnia dyrektywa reguluje zasady zgód na cookies.