W Polsce nie ma jednolitych zasad przewożenia rowerów u wszystkich przewoźników kolejowych. Każda firma ma własne reguły w regulaminach. Dlatego warto sprawdzić z wyprzedzeniem, jaki przewoźnik obsługuje daną relację, i zajrzeć do jego regulaminu. Bo konsekwencje niewiedzy mogą być dotkliwe
Zasadą jest, że opłata dodatkowa (czyli po prostu kara) za przejazd bez ważnego biletu kolejowego wynosi 50-krotność ceny najtańszego biletu jednorazowego normalnego u danego przewoźnika. Powoduje to duże rozbieżności w wysokości tej kwoty u różnych
przedsiębiorców. Cena za przewóz roweru bez biletu, jeśli taki jest wymagany, obliczana jest jako 20-krotność ceny najtańszego biletu.
Trzeba też pamiętać, że przewoźnicy zastrzegają w regulaminach, że za wszelkie szkody i straty spowodowane faktem przewożenia roweru, zarówno własne (np. kradzież roweru), jak i wyrządzone innym (np. rozdarta odzież), odpowiada podróżny.
W pociągach dalekobieżnych
W składach dalekobieżnych obsługiwanych przez PKP Intercity przewożenie
rowerów jest możliwe tylko w pociągach, w których wyznaczono dla nich specjalne miejsca. Aby sprawdzić, czy w konkretnym pociągu jest taka możliwość, warto zapoznać się z zestawieniem pociągu konkretnej relacji (na stronie www.intercity.pl).
Najogólniej jednak w pociągach TLK oraz IC rower przewozimy w wagonie klasy 2 z miejscami do siedzenia przystosowanym do przewozu rowerów, na miejscu do tego wyznaczonym albo w pierwszym przedsionku pierwszego wagonu lub w ostatnim przedsionku ostatniego wagonu w składzie pociągu, pod warunkiem że w danym pociągu są wolne miejsca przeznaczone na przewóz roweru. Natomiast w pociągu EIC lub EIP (pendolino) wyłącznie w wagonie klasy 2 przystosowanym do przewozu rowerów, na miejscu do tego wyznaczonym – i tylko pod warunkiem, że w danym pociągu są wolne miejsca przeznaczone na przewóz roweru.
Opłata za przewóz rowerów jest zryczałtowana i wynosi 9,10 zł niezależnie od długości trasy. Jeśli ktoś nie kupił biletu w kasie, powinien zgłosić zamiar przewiezienia roweru konduktorowi jeszcze przed rozpoczęciem podróży, czyli jeszcze przed wejściem lub niezwłocznie po wejściu do pociągu. Jeśli kupujemy bilet u konduktora w pociągu, oprócz kwot taryfowych zapłacimy także opłatę pokładową w wysokości 10 zł (za wystawienie biletu).
Przewożenie roweru bez opłaty grozi karą w wysokości 52 zł (plus 9,10 zł). Jeśli odmówimy zapłacenia od razu, dostaniemy wezwanie – protokół z karą w wysokości 260 zł. Ale jeśli zapłacimy w ciągu 14 dni od daty wystawienia – wystarczy, że zapłacimy 65 zł.
Bilet na przewóz roweru w pendolino można kupić, podobnie jak bilet na przejazd, wyłącznie w kasie biletowej lub przez internet. Wejście do tego składu bez biletu grozi wysoką karą. Podstawowa stawka to – jak już wspominaliśmy – pięćdziesięciokrotność najtańszego biletu, czyli 650 zł. Jeśli jednak zapłacimy od ręki, wystarczy 130 zł (plus opłata taryfowa za bilet), a jeśli w ciągu 7 dni – 162,50 zł. Także należy doliczyć cenę biletu.
W składach Polregio należących do spółki Przewozy Regionalne, a także w składach obsługiwanych przez innych, wymienionych w tabeli obok/poniżej lokalnych przewoźników, rower złożony i opakowany (np. w specjalnym pokrowcu) przewozimy bezpłatnie jako zwykły bagaż. Jeśli jednak podróżujemy z rowerem gotowym do jazdy, najczęściej musimy wykupić odrębny bilet, w cenie zryczałtowanej, niezależnie od relacji (opłaty u lokalnych przewoźników w tabeli).
Z rowerem wsiadamy do wagonu przystosowanego do przewozu rowerów, a jeśli go nie ma – do pierwszego przedsionka pierwszego wagonu lub ostatniego przedsionka ostatniego wagonu w składzie pociągu. To wszystko jednak pod warunkiem, że nie ma tłoku i rower nie będzie przeszkadzał innym podróżnym. Warto zaznaczyć, że na ogół w spółkach, które pobierają opłaty za przewóz rowerów, cykliści traktowani są jak osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się podczas korzystania z
transportu i zwolnieni są z obowiązku zgłaszania braku biletu – mogą czekać na konduktora. Ale – strzeżonego Pan Bóg strzeże: aby uniknąć ewentualnych konfliktów i gdy jest taka możliwość, jeśli nie kupiliśmy biletu w kasie, najlepiej zgłosić się do konduktora.
ⒸⓅ
Jest tu tyle patentów, ilu przewoźników. Dla przykładu:
Warszawa: ZTM pozwala na przewożenie rowerów w autobusach i tramwajach bezpłatnie, ale sugeruje, by robić to wyjątkowo (nagłe pogorszenie pogody, złe samopoczucie, awaria). Miejsce dla roweru znajduje się naprzeciwko drugich (licząc od kabiny prowadzącego pojazd) drzwi. W metrze miejsca do przewożenia rowerów znajdują się na początku i na końcu składu.
Kraków: MPK pozwala przewozić rowery za darmo w autobusach oraz tramwajach na specjalnych bagażnikach zewnętrznych lub w środku
pojazdu, jeśli nie ma bagażnika ani tłoku.
Wrocław: MPK przewozi
rowery jeśli nie ma tłoku, bilet na rower kosztuje 1,50 zł.
Gdańsk: W autobusach i tramwajach ZTM rower można przewozić bez opłaty, ale tylko w pojazdach niskopodłogowych z odpowiednim oznakowaniem.
Poznań: W autobusie i tramwaju MPK rower można ustawić tylko w miejscu wyznaczonym – oznakowanym i wyposażonym w zabezpieczenie (haki lub pasy).
W AUTOBUSACH DALEKOBIEŻNYCH
Tu decyzja należy do kierowcy – rowery traktowane są podobnie, jak inne wielkogabarytowe przedmioty. Jeśli kierowca uzna, że przewożenie roweru nie zagraża bezpieczeństwu pasażerów i nie utrudnia podróżowania innym, może wyrazić zgodę, ale nie musi. Opłata według taryfy przewoźnika jak za ponadwymiarowy bagaż.
Przewiezienie roweru samolotem możliwe jest na dwa sposoby. Albo jako dodatkowy bagaż ponadnormatywny (co wiąże się z kosztem ok. 30–50 euro), albo jako zwykły bagaż rejestrowany w ramach obowiązującego u przewoźnika limitu kilogramów. Wtedy jednak rower należy poskładać i spakować do pokrowca. Do tego samego pokrowca można wtedy dopakować rzeczy osobiste, by mieć nadal jeden bagaż.
Podstawa prawna
Art. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady z 23 października 2007 r. (WE nr 1371/2007 ) dotyczącego praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym.
Par. 2 rozporządzenia ministra infrastruktury z 20 stycznia 2005 r. w sprawie sposobu ustalania wysokości opłat dodatkowych z tytułu przewozu osób, zabranych ze sobą do przewozu rzeczy i zwierząt oraz wysokości opłaty manipulacyjnej (Dz.U. z 2005 r. nr 14 poz. 117).