Kodeks dla rowerzystów - poradnik

24.04.2017, 10:26; Aktualizacja: 24.04.2017, 21:51
C-13/C-16: Droga dla rowerów i pieszych

C-13/C-16: Droga dla rowerów i pieszychźródło: Inne

Nawet jeśli mamy prawo jazdy, kiedy wsiadamy na rower, zapominamy o regułach dotyczących ruchu drogowego. Dlaczego? Bo wydaje nam się, że są one tylko dla kierowców. A to nieprawda.

wróć do artykułu

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Redakcja gazetaprawna.pl
Źródło:Dziennik Gazeta Prawna
Polub Gazetaprawna.pl

Polecane

Reklama

Komentarze (25)

  • lukasplay(2019-11-19 22:29) Zgłoś naruszenie 00

    Rozporządzenie Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie znaków i sygnałów drogowych Stan prawny aktualny na dzień: 19.11.2019 Dz.U.2019.0.454 t.j. § 40. Droga dla pieszych i rowerzystów 1. Umieszczone na jednej tarczy symbole znaków C-13 i C-16 oddzielone kreską poziomą oznaczają, że droga jest przeznaczona dla pieszych i kierujących rowerami. Kierujący rowerami są obowiązani do korzystania z tak oznakowanej drogi, jeżeli jest ona wyznaczona dla kierunku, w którym oni poruszają się lub zamierzają skręcić. Ruch pieszych i rowerów odbywa się na całej powierzchni tak oznaczonej drogi. 2. Umieszczone na jednej tarczy symbole znaków C-13 i C-16 oddzielone kreską pionową oznaczają drogę dla rowerów i drogę dla pieszych położone obok siebie, odpowiednio po stronach wskazanych na znaku. Kierujący rowerami są obowiązani do korzystania z tak oznakowanej drogi, jeżeli jest ona wyznaczona dla kierunku, w którym oni poruszają się lub zamierzają skręcić. 3. Przepisy ust. 1 i 2, § 37 ust. 2 i 3 oraz § 39 ust. 1a i 2 stosuje się odpowiednio dla oznaczania końca drogi dla pieszych i kierujących rowerami oraz końca drogi dla rowerów i drogi dla pieszych położonych obok siebie, przy czym znak C-13/C-16 jest odwoływany również znakami C-13 albo C-16. zgodnie z rozporządzeniem jest poprawny, ale z ustawą już nie, rozporządzenie i ustawa zawierają sprzeczne informacje, zamiast się uzupełniać, a ustawa jest nad rozporządzeniem. Prawo o ruchu drogowym treść aktualna: Art. 33. 1. Kierujący rowerem jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić. Kierujący rowerem, korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym. treść zastąpiona: Art. 33. 1. Kierujący rowerem jednośladowym jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub z drogi dla rowerów i pieszych. Kierujący rowerem, korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym. zgodnie z aktualnym brzemieniem Ustawy nie ma obowiązku poruszać się rowerem po drodze dla rowerów i pieszych. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU1) z dnia 3 lipca 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach.stan aktualny Rys. 4.2.19.2. Znak C-13/16 wskazujący drogę dla rowerów i drogę dla pieszych, położone obok siebie”, (rysunek rozporządzenia przedstawia znaki pionowo) oraz Dz. U. 1997 Nr 98 poz. 602 USTAWA z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym1) stan aktualny 15.05.2019 art 2. 5) droga dla rowerów – drogę lub jej część przeznaczoną do ruchu rowerów, oznaczoną odpowiednimi znakami drogowymi; droga dla rowerów jest oddzielona od innych dróg lub jezdni tej samej drogi konstrukcyjnie lub za pomocą urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego; zgodnie z definicją drogi rowerowej oraz ustawą - obowiązku korzystania z drogi rowerowej (lub pasa ruchu dla rowerów), rowerzysta musi korzystać tylko z drogi rowerowej znak c13 oraz c13/c16 oddzielone pionowo oraz pasa dla rowerów. droga dla rowerów nie jest wstanie współistnieć na jednej płaszczyźnie (mowa o znaku c13/c16 oddzielonych poziomo, droga dla rowerów i pieszych) z inna drogą zgodnie z definicją drogi rowerowej (droga dla rowerów jest oddzielona od innych dróg lub jezdni tej samej drogi konstrukcyjnie lub za pomocą urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego).

    Odpowiedz
  • Anlen(2019-03-16 13:01) Zgłoś naruszenie 00

    "Co do zasady rowerzystom nie wolno jeździć po chodniku dla pieszych. Jednak kodeks drogowy dopuszcza to w kilku szczególnych przypadkach. Mogą to robić osoby, którym towarzyszy dziecko młodsze niż 10 lat na własnym rowerku. Jeśli nie ma chodnika, opiekunowie z dziećmi mogą poruszać się jak piesi – lewą stroną szosy. Po chodniku wolno poruszać się na rowerze także cyklistom bez dzieci, ale tylko jeśli na drodze, wzdłuż której jadą, dopuszczono prędkość większą niż 50 km na godzinę, a chodnik jest szeroki przynajmniej na dwa metry. Skorzystać z chodnika można także (z uwzględnieniem jednak powyższych zastrzeżeń), jeśli jest zła pogoda, pada deszcz, śnieg, jest mgła lub widoczność jest ograniczona w inny sposób." Zapis w nawiasie jest mylący i niezgodny z kodeksem drogowym

    Odpowiedz
  • facebook.com/28cali(2018-11-28 20:53) Zgłoś naruszenie 10

    Tendencyjny artykulik pełen "dobrych rad"...

    Odpowiedz
  • SARO(2017-09-13 14:28) Zgłoś naruszenie 21

    tak się zastanawiam czy święte krowy mają obowiązek posiadania dokumentu upoważniającego do poruszania się po drodze zwanym kartą rowerową. Jeśli tak to pole do popisu dla policji i czas zacząć to kontrolować. Pieniądze leżą oj, jeżdżą po ulicy i chodnikach. Przecież taryfikator przewiduje karę za brak dokumentu. Zdaje się aktualnie jest to 50PLN od sztuki. Za podstawowe braki w wyposażeniu typu odblask z tyłu też chyba grożą jakieś kary pieniężne. A takich "samoróbek" (dwa koła i rama) jeździ od groma.

    Pokaż odpowiedzi (3)Odpowiedz
  • DB98(2017-04-30 17:30) Zgłoś naruszenie 21

    A jak wygląda kwestia zjeżdżania z chodnika/ścieżki rowerowej na jezdnię i odwrotnie? Pomijam oczywistą kwestię, że wjeżdżając na jezdnię, ustępuję pierwszeństwa poruszającym się nią pojazdom. Chodzi mi o to, w jakich miejscach można to robić, bo specjalne "zjazdy" z kończących się ścieżek na jezdnię należą do rzadkości. Załóżmy, że jadę ścieżką rowerową i chcę wjechać w ulicę poprzeczną, która ścieżki nie posiada - czy mogę zatem włączyć się do ruchu na przejściu dla pieszych/przejeździe dla rowerów, czy w dowolnym miejscu? I co jeśli jadąc jezdnią, chcę wjechać na chodnik (np. w celu przemieszczenia się na rozpoczynającą się w danym miejscu ścieżkę, z której jestem zobowiązany skorzystać lub by przypiąć rower do parkingu)? Jak i gdzie to zrobić, szczególnie że często wymaga to znacznego zwolnienia lub wręcz zatrzymania?

    Pokaż odpowiedzi (2)Odpowiedz
  • Monocyklista?(2017-04-26 20:13) Zgłoś naruszenie 12

    A czy monocykl to też rower?

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • pieszy(2017-04-26 08:20) Zgłoś naruszenie 54

    pędzący rowerzyści zachowują się skandalicznie, standardem jest już przejeżdżanie po pasach dla pieszych, przejeżdżanie skrzyżowań na czerwonym świetle, potrącanie pieszych na chodnikach i szybkie ulatnianie się, natrętne wydzwanianie wymuszające pierwszeństwo na ciągach pieszo-rowerowych, strach dzisiaj być pieszym! biednemu zawsze wiatr w oczy!

    Pokaż odpowiedzi (2)Odpowiedz
  • wdr(2017-04-25 12:06) Zgłoś naruszenie 64

    w artykule są błędy. w dzień rower nie musi być wyposażony w oświetlenie. warto też dodać, że dziecko do 10. roku życia na rowerze jest formalnie pieszym i może przejeżdżać przez przejścia dla pieszych. dodatkowo, jest wielki problem z przejściami dla pieszych na drogach dla rowerów, które nie mają znaków pionowych a same pasy wymalowane. piesi myślą, że mają pierwszeństwo, ale nie mają, bo formalnie to nie jest przejście. rozporządzenie określa, że przejście dla pieszych MUSI być wyznaczone znakami pionowymi, powinno się to zmienić, żeby przejścia na DDR dawały pierwszeństwo pieszym. kaski nie zwiększają bezpieczeństwa, wręcz je zmniejszają. badanie wykazują, że kierujący pojazdami mniej uważają na rowerzystów w kaskach. dodatkowo, kaski powodują spadek liczby rowerzystów na drogach (to miało miejsce w Australii).

    Odpowiedz
  • rowerowo(2017-04-25 11:19) Zgłoś naruszenie 31

    Zgodnie z badaniami ok. 2/3 rowerzystów posiada prawo jazdy (badanie pod koniec 2016 r. przez Rowerowa Polska - wyniki ogólnopolskich badań przeprowadzonych na ponad 23 tys. cyklistów. Okazuje się, że aż 2/3 aktywnych użytkowników dwóch kółek posiada prawo jazdy i regularnie jeździ samochodem). Zwracam uwagę , żeby od rowerzystów odróżnić osoby korzystające z rowerów miejskich (Veturilo).

    Odpowiedz
  • wawak(2017-04-25 08:51) Zgłoś naruszenie 84

    Rowerzyści w Warszawie nagminnie jeżdżą po wąskich chodnikach, vide ul. Puławska, a także w parkach, Morskie Oko, Łazienki. Na uwagi odpowiadają agresją. Ostatnio taki "chodnikowiec" zwymyślał starszą kobietę za to, że... nie ustąpiła mu przejazdu na chodniku. Policji nie ma, POLICJA NIEOBECNA.

    Odpowiedz
  • bike 3miasto(2017-04-25 08:03) Zgłoś naruszenie 426

    Jestem rowerzystą, mogę WSZYSTKO. Możecie mi naskoczyć, nie mam zamiaru niczego czytać.

    Pokaż odpowiedzi (2)Odpowiedz
  • Jps(2017-04-25 06:21) Zgłoś naruszenie 24

    Niewłaściwie podano odległość od wyprzedzanego rowerzysty. Odległość 1 m podana w tekście dotyczy tylko terenu gdzie prędkość max. nie przekracza 50km/godz. W pozostałrm terenie odległość powinna wynosić 1,5 m.

    Odpowiedz
  • ciekawski(2017-04-24 19:39) Zgłoś naruszenie 41

    Taka oto sytuacja: chodnik, ścieżka rowerowa, jezdnia. Od chodnika przez ścieżkę i jezdnię biegnie przejście dla pieszych. Kierowca pojazdu mechanicznego puszcza pieszego przez przejście, ten musi od razu wejść na ścieżkę dla rowerów. Tam zaś wolna amerykanka i inwektywy wobec pieszych, którzy muszą wejść na ścieżkę. Co ma zrobić pieszy żeby bezpiecznie z jezdni przez ścieżkę wejść na chodnik?

    Pokaż odpowiedzi (2)Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane