statystyki

Firmy muszą wiedzieć, co decydowało o ocenie ofert

autor: Sławomir Wikariak08.11.2016, 17:00
prawo

Skład orzekający zwrócił uwagę, że kryteria jakościowe często są niemierzalne, co w dużej mierze oznacza subiektywną ocenę poszczególnych członków komisji przetargowejźródło: ShutterStock

Komisja przetargowa nie może w sposób wybiórczy oceniać ofert w ramach kryteriów jakościowych. Jej obowiązkiem jest też szczegółowe poinformowanie wykonawców, dlaczego otrzymali taką, a nie inną punktację – podkreśliła Krajowa Izba Odwoławcza w niedawnym wyroku.

Reklama


Po ostatniej nowelizacji ustawy – Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 2164 ze zm.), zgodnie z którą cena nie może stanowić więcej niż 60 proc. wagi wszystkich kryteriów, szczególnego znaczenia nabrała przejrzystość oceny ofert. Zwłaszcza w przetargach o wartości poniżej progów unijnych, w których wykonawcom nie przysługuje prawo do kwestionowania samych kryteriów. Poniżej tego progu oszacowano wartość zamówienia na opracowanie dokumentacji techniczno-kosztorysowej przebudowy szpitala w Nowym Sączu. Jeden z przedsiębiorców próbował we wniesionym odwołaniu zakwestionować wybór najkorzystniejszej oferty.

Krajowa Izba Odwoławcza odmówiła rozpoznania zarzutów dotyczących konieczności odrzucenia zwycięskiej oferty z powodu jej niezgodności ze specyfikacją, a także wykluczenia firmy, która ją złożyła z powodu niespełnienia przez nią warunków. To efekt konsekwentnej linii orzeczniczej, zgodnie z którą po nowelizacji, mimo zmiany przepisów, nadal nie można podważać poprawności zwycięskich ofert (czeka ona na weryfikację w drugiej instancji). Jednocześnie jednak skład orzekający uznał, że art. 180 ust. 2 pkt 6 ustawy p.z.p. pozwala kwestionować sam sposób oceny oferty. A ponieważ doszło podczas niej do nieprawidłowości, to uwzględnił odwołanie i nakazał powtórzyć ocenę ofert.


Pozostało jeszcze 52% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

Reklama