statystyki

Informacja o firmie to nie reklama

autor: Sławomir Wikariak08.09.2016, 08:00; Aktualizacja: 08.09.2016, 10:10
Symbol znaku towarowego

Skład orzekający odwołał się do art. 154 ustawy – Prawo własności przemysłowej (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1410 ze zm.), który precyzuje, na czym polega używanie znaku towarowegoźródło: ShutterStock

Firma, która informuje na Facebooku o tym, że przestała działać pod dotychczasową marką, nie narusza praw do znaku towarowego tejże marki. Co więcej, działa w interesie zarówno jej właściciela, jak i konsumentów – uznał Sąd Okręgowy w Łodzi.

Reklama


Reklama


Jednym z głównych elementów franczyzy jest prawo do posługiwania się marką. Z prawa tego korzystał lokal otwarty pod szyldem PRL Klub. Franczyzodawcą było stowarzyszenie, które uruchomiło pierwszy taki klub w Łodzi. Nawiązuje on wystrojem, a także menu do czasów komunistycznych. Dlatego też w umowie zaznaczono, że franczyzobiorca musi kupić samochód marki Nysa, który ma jeździć po mieście i promować nowo otwarty lokal.

Franczyzobiorca (dwie wspólniczki działające w formie spółki cywilnej) nie zrealizował tego postanowienia, tłumacząc to trudnościami ze znalezieniem pojazdu i jego zarejestrowaniem. Ostatecznie nie przedłużył umowy i zrezygnował z prowadzenia lokalu pod szyldem PRL Klub. Stosowną adnotację o tym zamieścił na prowadzonym na Facebooku profilu. I właśnie to, zdaniem franczyzodawcy, stanowiło naruszenie prawa do znaku towarowego. Skoro bowiem umowa nie została przedłużona, to właścicielki utraciły prawo do korzystania ze znaku. Z tego tytułu stowarzyszenie zażądało w pozwie zapłaty 50 tys. zł kary umownej.

Sąd Okręgowy w Łodzi nie uznał tego roszczenia. Zauważył, że choć bez wątpienia we wpisie na portalu społecznościowym użyto zastrzeżonej nazwy już po wygaśnięciu umowy, to jednak liczy się kontekst, w jakim to uczyniono.


Pozostało jeszcze 57% treści

PROMOCJA
Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc już od 33,00 złZamów abonament

Przeczytaj artykuł
Koszt SMS-a 2,46 złZapłać sms-emMasz już kod?
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

Reklama