statystyki

Kiedy burmistrz cofnie zezwolenie na sprzedaż alkoholu

autor: Leszek Jaworski21.08.2016, 08:00
Aby sankcja mogła być zastosowana, podanie przez przedsiębiorcę niezgodnej z rzeczywistością wartości sprzedaży musi mieć charakter kwalifikowany.

Aby sankcja mogła być zastosowana, podanie przez przedsiębiorcę niezgodnej z rzeczywistością wartości sprzedaży musi mieć charakter kwalifikowany.źródło: ShutterStock

Prowadzę sklep monopolowy. W pisemnym oświadczeniu o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży w 2015 r. popełniłem pomyłkę. Źle przepisałem dane z kasy fiskalnej i programu magazynowo-rachunkowego. Ale różnica dotycząca wartości sprzedaży była niewielka. Nie miała ona wpływu na zaniżenie opłaty rocznej za zezwolenie na sprzedaż alkoholu. Przeciwnie, błąd spowodował, że była ona wyższa, bo pomyłkowo zawyżyłem sprzedaż. Burmistrz mimo to cofnął mi zezwolenie na sprzedaż alkoholu. Uznał, że przedstawiłem fałszywe dane w oświadczeniu. Czy w tej sytuacji mógł mi odebrać zezwolenie?

Reklama


Reklama


Nie, gdyż na gruncie art. 18 ust. 10 pkt 5 ustawy z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (dalej u.w.t.p.a.) nie każdy przypadek podania przez przedsiębiorcę niezgodnej z rzeczywistością wartości sprzedaży alkoholu dla celów wyliczenia opłaty uzasadnia zastosowanie kary cofnięcia zezwolenia na sprzedaż alkoholu. Aby sankcja mogła być zastosowana, podanie przez przedsiębiorcę niezgodnej z rzeczywistością wartości sprzedaży musi mieć charakter kwalifikowany, tzn. musi polegać na wskazaniu fałszywych danych. Ma to miejsce w sytuacji, gdy przedsiębiorca świadomie wprowadza w błąd organ gminy co do wartości sprzedanego alkoholu, mimo że wie, że podane przez niego informacje są niezgodne ze stanem rzeczywistym. Tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyrokach z 31 marca 2016 r. (sygn. akt II GSK 2398/14 i II GSK 2423/14).

NSA wydając marcowe rozstrzygnięcia, nie zgodził się z wcześniejszym poglądem NSA, przedstawionym w wyroku z 22 maja 2014 r. (sygn. akt II GSK 407/13), zgodnie z którym „fałszywe” oznacza to samo co „nieprawdziwe” dane. W ocenie NSA trudno jest uznać, że są to identyczne pojęcia. Słowo „fałszywy” posiada w języku polskim znaczną liczbę synonimów, przy czym przeważa tutaj negatywnie subiektywne zachowanie osoby (np. „fałszywy” to: obłudny, nieszczery, kłamliwy, oszukańczy). Dlatego zdaniem NSA, stosując sankcję cofnięcia zezwolenia na sprzedaż alkoholu przewidzianą w art. 18 ust. 10 pkt 5 u.w.t.p.a., użyte wyrazy „przedstawienie fałszywych danych” należy rozumieć nie tylko jako obiektywną niezgodność z rzeczywistością danego oświadczenia, ale także brać pod uwagę świadomość takiego zachowania po stronie przedsiębiorcy.


Pozostało jeszcze 56% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 89,90 zł
Zamów abonament

Mam już kod SMS
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

Reklama