statystyki

Przedstawiciele handlowi mają prawo do odszkodowania i świadczenia

autor: Elżbieta Dominik13.02.2016, 17:00
biznes, praca, rozmowa

Przyznanie świadczenia wyrównawczego nie uniemożliwia przedstawicielowi handlowemu dochodzenia odszkodowaniaźródło: ShutterStock

TEZA: Jeżeli świadczenie wyrównawcze z tytułu pozyskania klientów przez przedstawiciela handlowego działającego na własny rachunek należne przy rozwiązaniu umowy agencyjnej nie pokrywa całości szkody, ma on prawo do odszkodowania uzupełniającego, o ile nie prowadzi to do podwójnej rekompensaty z tytułu utraty prowizji.

Reklama


Reklama


STAN FAKTYCZNY

Trybunał badał sprawę spółki Quenon, która od 1997 r. była przedstawicielem handlowym Citibank Belgium SA i jednocześnie agentem ubezpieczeniowym Citilife SA. Quenon dochodził świadczenia wyrównawczego oraz odszkodowania w związku z rozwiązaniem w 2004 r. umowy agencyjnej łączącej go ze wspomnianymi spółkami. Uważał, że świadczenia wyrównawcze, które mu wypłacono, były zbyt niskie.

UZASADNIENIE

Trybunał poczynił wyjaśnienia w kwestii rozróżnienia między świadczeniem wyrównawczym z tytułu pozyskania klientów oraz odszkodowaniem uzupełniającym. Zwrócił uwagę, że zgodnie z dyrektywą Rady nr 86/653/EWG z 18 grudnia 1986 r. w sprawie harmonizacji praw państw członkowskich dotyczących agentów handlowych (Dz.Urz. UE z 86 r. L 382, s. 17) świadczenia te przysługują jedynie agentom niezależnym działającym na własny rachunek. Zaznaczył przy tym, że przedstawiciel handlowy, któremu powierzono negocjowanie sprzedaży usług bankowych lub ubezpieczeniowych, nie jest objęty jej zakresem.

Podkreślił przy tym, że świadczenie wyrównawcze i odszkodowanie to dwa różne świadczenia wypłacane niezależnie od siebie. Świadczenie wyrównawcze pełni funkcję wyrównania dochodu, który agent utracił w konsekwencji rozwiązania umowy. Artykuł 17 ust. 2 dyrektywy przewiduje, że przedstawiciel handlowy ma prawo do świadczenia wyrównawczego, gdy pozyskał dla zleceniodawcy nowych klientów lub znacznie zwiększył wielkość obrotów handlowych z istniejącymi klientami, a zleceniodawca z tytułu transakcji z tymi klientami czerpie nadal znaczne korzyści.


Pozostało jeszcze 43% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 89,90 zł
Zamów abonament

Mam już kod SMS
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

Reklama