statystyki

Zakaz reklamy aptek - co jest dopuszczalne?

autor: Leszek Jaworski06.01.2016, 10:30
Wydanie zezwolenia na prowadzenie apteki, której nazwa zawiera elementy o charakterze reklamy, jest działaniem naruszającym obowiązujące przepisy

Wydanie zezwolenia na prowadzenie apteki, której nazwa zawiera elementy o charakterze reklamy, jest działaniem naruszającym obowiązujące przepisyźródło: ShutterStock

PROBLEM: „Zabroniona jest reklama aptek i punktów aptecznych oraz ich działalności. Nie stanowi reklamy informacja o lokalizacji i godzinach pracy apteki lub punktu aptecznego” – tak brzmi art. 94a ustawy – Prawo farmaceutyczne (t.j. Dz.U. z 2008 r. nr 45, poz. 271 ze zm.).

Reklama


Reklama


Od 2012 r. ten właśnie artykuł jest przedmiotem wielu kontrowersji w środowisku aptekarskim. Bo mimo że prawo farmaceutyczne nie definiuje pojęcia „reklama apteki i jej działalności”, to z orzecznictwa jednak wynika, że „jest to każde działanie skierowane do publicznej wiadomości, zmierzające do zwiększenia sprzedaży produktów leczniczych i wyrobów medycznych oferowanych przez daną placówkę”. A taka definicja oznacza w praktyce, że zakaz reklamy jest rozumiany bardzo szeroko. Aptekarzowi nie wolno wydawać gazetek o obniżkach cen, uczestniczyć w programach lojalnościowych, stosować w nazwie placówki promocyjnych informacji (np. „tanie leki”). Jakiś czas temu Naczelny Sąd Administracyjny uznał nawet, że formą promocji jest... zachęcanie do skorzystania z ciśnieniomierza. Ale z innej strony prawo pozwala podać informację o adresie placówki i jej godzinach pracy. Zatem w jakiej formie? Czy można zrobić to w ogłoszeniu?

Wielu aptekarzy ma wątpliwości – co jeszcze jest dozwolone, a co już zabronione. Problem jest dla aptekarzy o tyle bolesny, że wojewódzki inspektor farmaceutyczny może wymierzyć niestosującym się do przepisów nawet 50 tys. zł kary. O tym, że wykładnia artykułu 94a sprawia olbrzymie problemy, świadczy też duża liczba spraw w sądach. Poniżej odpowiadamy na wybrane pytania przedsiębiorców.

PROBLEM 1: Sposób informowania o obniżonej cenie

Mam zamiar przeprowadzić w aptece akcję promocyjną, która będzie polegała na obniżeniu cen leków, co zostanie uwidocznione na ich opakowaniach (przekreślenie starych cen i wskazanie nowych). Czy takie działanie nie będzie uznane za niedozwoloną reklamę apteki?

Obniżki i promocje cenowe same w sobie nie są reklamą, lecz dozwolonym narzędziem handlowym. Podobnie umieszczenie informacji o promocji w pomieszczeniu apteki nie może być uznane za jej reklamę, lecz za dopuszczalną formę wsparcia sprzedaży. Informowanie o cenach w aptece jest przecież nie tylko prawem, ale i obowiązkiem wynikającym z rozporządzenia ministra finansów z 10 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży. Zgodnie z tymi przepisami sposób podania informacji o cenie promocyjnej lub obniżonej polega na podaniu nazwy towaru, jego ceny przed przeceną i po niej oraz informacji o okresie obowiązywania promocji cenowej.

Właściciel placówki musi jednak pamiętać o ograniczeniach wynikających z art. 53 ust. 2 ustawy z 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne (dalej: u.p.f.). Przepis ten zakazuje obiecywania pacjentowi jakichkolwiek korzyści w zamian za kupienie leku. Dlatego niedopuszczalna jest np. promocja polegająca na oferowaniu konsumentowi nabywającemu medykament zniżki na drugie jego opakowanie (np. w wysokości 5 proc.) lub na jakikolwiek inny produkt pod warunkiem zakupu leku. Działanie takie oznacza bowiem obietnicę korzyści w zamian za nabycie produktu leczniczego.

Warto w tym miejscu przypomnieć, że akcja promocyjna nie może objąć leków refundowanych. Zgodnie bowiem z art. 49 ust. 3 ustawy z 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (dalej: ustawa refundacyjna) podmiot prowadzący aptekę, kierownik apteki lub osoba wydająca leki objęte refundacją nie może stosować upustów, rabatów, bonifikat, pakietów i programów lojalnościowych, darowizn, nagród, wycieczek, gier losowych, zakładów wzajemnych, wszelkich form użyczeń, transakcji wiązanych, wszelkiego rodzaju talonów i bonów, a także udzielać innych niewymienionych z nazwy korzyści majątkowych lub osobistych dla świadczeniobiorców oraz osób uprawnionych. Urzędowe ceny zbytu leków refundowanych, a także urzędowe marże hurtowe i detaliczne mają charakter cen i marż sztywnych. Aptekarz w umowie z Narodowym Funduszem Zdrowia na realizację recept zobowiązuje się do stosowania cen określonych w obwieszczeniu ministra zdrowia o wykazie leków refundowanych. Za stosowanie przez farmaceutę marż i cen wyższych od tych, które ustali minister, nadzór farmaceutyczny może nałożyć karę pieniężną.

Podstawa prawna

Art. 53 ust. 2, art. 94a ust. 1 ustawy z 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne (t.j. Dz.U. z 2008 r. nr 45, poz. 271 ze zm.).

Art. 8, art. 41 ust. 2 pkt 3, art. 49 ust. 3, art. 50 ustawy z 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 345 ze zm.).

Par. 7 ust. 3 pkt 1 i 2 rozporządzenia ministra finansów z 10 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży (Dz.U. nr 99, poz. 894 ze zm.).


Pozostało jeszcze 79% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 89,90 zł
Zamów abonament

Mam już kod SMS
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

Reklama