statystyki

Odbiorcę, który nie chce oddać błędnego przelewu, można pozwać o bezpodstawne wzbogacenie

autor: Justyna Saderska29.09.2015, 10:00; Aktualizacja: 29.09.2015, 10:22

W spółce osobą odpowiedzialną za dokonywanie płatności na rzecz dostawców jest główna księgowa, m.in. przygotowuje polecenia przelewów i autoryzuje transakcje. Przy wykonywaniu zapłaty błędnie wpisała numer rachunku bankowego, w efekcie pieniądze otrzymała osoba nieupoważniona, która odmówiła ich zwrotu. Spółka była zobowiązana dokonać przelewu na rachunek kontrahenta. Czy i w jaki sposób jest możliwe odzyskanie pieniędzy?

Reklama


Reklama


Dokonanie zapłaty na rzecz osoby nieuprawnionej stanowi przesłankę umożliwiającą wystąpienie przeciwko księgowej z tytułu bezpodstawnego wzbogacenia. Zgodnie z art. 405 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 121 ze zm.; dalej: k.c.) „kto bez podstawy prawnej uzyskał korzyść majątkową kosztem innej osoby, obowiązany jest do wydania korzyści w naturze, a gdyby to nie było możliwe, do zwrotu jej wartości’’. Osoba, na której konto w wyniku pomyłki trafią środki, uzyskuje nieuzasadnioną korzyść majątkową i ma obowiązek zwrócić uzyskane środki pieniężne.Po implementacji dyrektywy 2007/64/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 13 listopada 2007 r w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego (Dz.Urz. UE z 2007 r. L 319, s. 1) i zgodnie z nową ustawą o usługach płatniczych (Dz.U. z 2014 r. poz. 873 ze zm.) banki dokonują przelewów wyłącznie w sytuacjach, gdy wskazano unikatowy identyfikator bez względu na podanie przez nadawcę informacji dodatkowych. Tym identyfikatorem jest przede wszystkim numer rachunku (unikatowy identyfikator – kombinacja liter, liczb lub symboli – określony przez dostawcę dla użytkownika, który jest dostarczany w celu jednoznacznego zidentyfikowania biorącego udział w danej transakcji płatniczej użytkownika lub jego rachunku płatniczego).

Po wykonaniu błędnego przelewu należy natychmiast skontaktować się z bankiem i za jego pośrednictwem wezwać odbiorcę przelewu do zwrotu nienależnej kwoty. Jeżeli ta droga okaże się nieskuteczna, można wystąpić do sądu z roszczeniem o bezpodstawne wzbogacenie. Jednak aby tego dokonać, niezbędne jest uzyskanie danych osoby, która przelew otrzymała. Dane takie ma oczywiście bank. Ma on jednak prawo odmówić ich przekazania, ponieważ są objęte tajemnicą bankową. Tym samym spółka może się znaleźć w sytuacji, w której nie będzie możliwe odzyskanie pieniędzy na drodze sądowej od osoby, która otrzymała je w wyniku pomyłki.


Pozostało jeszcze 32% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 89,90 zł
Zamów abonament

Mam już kod SMS
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

Reklama