statystyki

Reklama też jest rozpowszechnianiem

autor: Dobromiła Niedzielska – Jakubczyk19.05.2015, 07:40; Aktualizacja: 19.05.2015, 09:31
Oferta, i nawet niewiążąca reklama internetowa skierowana przez handlowca z jednego państwa członkowskiego do klientów w innym też są formami publicznego rozpowszechniania – stwierdził TS

Oferta, i nawet niewiążąca reklama internetowa skierowana przez handlowca z jednego państwa członkowskiego do klientów w innym też są formami publicznego rozpowszechniania – stwierdził TSźródło: ShutterStock

Właściciele praw autorskich i wzorów użytkowych mogą się sprzeciwić ofertom sprzedaży danych wyrobów oraz ich reklamowaniu, nawet jeżeli nieuprawnione podmioty proponują i zachwalają tylko kopie – orzekł luksemburski Trybunał Sprawiedliwości.

Reklama


Reklama


Niemiecka spółka Knoll należąca do amerykańskiego koncernu produkuje i sprzedaje meble sławnych projektantów. Jest przy tym upoważniona do dochodzenia w Niemczech roszczeń wynikających z praw autorskich. Z kolei włoska firma Dimensione sprzedaje w Europie designerskie meble, w tym stoły, krzesła, fotele i sofy, których wzory należą do Knolla. Dlatego niemiecka spółka pozwała Dimensione przed sąd w Hamburgu. Zażądała zakazania nie tylko pirackiej sprzedaży jej dzieł sztuki użytkowej, lecz także finansowanej przez Włochów reklamy w dziennikach, magazynach i ulotkach skierowanych m.in. do niemieckich klientów. Zarówno hamburski sąd, jak i wyższy sąd hanzeatycki rozpatrujący apelację uwzględniły powództwo. Dopiero federalny trybunał rozpatrujący skargę kasacyjną zapytał Trybunał Sprawiedliwości UE, czy dyrektywa 2001/29/WE w sprawie harmonizacji niektórych aspektów praw autorskich i pokrewnych obejmuje prawo do publicznego oferowania oryginału i kopii utworu objętego ochroną. Poza tym niemiecki trybunał chciał się dowiedzieć, czy prawo rozpowszechniania zostaje naruszone także wtedy, gdy na podstawie tego rodzaju oferty nie dochodzi do żadnej transakcji.


Pozostało jeszcze 47% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 89,90 zł
Zamów abonament

Mam już kod SMS
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

Reklama