Być może uda się uniknąć paraliżu części sądów rejonowych oraz konieczności powtarzania tysięcy spraw karnych. Resort sprawiedliwości zapowiada, że będzie dążył do takiego kształtu przepisów przejściowych w zgłoszonym przez prezydenta projekcie zamian w prawie o ustroju sądów powszechnych (Dz.U. z 2013 r. poz. 1121), aby uniknąć zaburzenia urzędowania sądów. Nie zdradza jednak szczegółów.
Być może uda się uniknąć paraliżu części sądów rejonowych oraz konieczności powtarzania tysięcy spraw karnych. Resort sprawiedliwości zapowiada, że będzie dążył do takiego kształtu przepisów przejściowych w zgłoszonym przez prezydenta projekcie zamian w prawie o ustroju sądów powszechnych (Dz.U. z 2013 r. poz. 1121), aby uniknąć zaburzenia urzędowania sądów. Nie zdradza jednak szczegółów.
O tym, że projekt, który ma częściowo odwrócić skutki reformy Jarosława Gowina i przywrócić 41 z 79 sądów rejonowych zniesionych 1 stycznia 2013 r., może spowodować negatywne skutki dla sądownictwa, pisaliśmy wczoraj. Chodzi konkretnie o art. 2 projektu, zgodnie z którym: „W sprawach, w których postępowanie wszczęto przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, orzeka sąd właściwy na podstawie dotychczasowych przepisów”. Gdyby wszedł on w życie w takim kształcie, efekt byłby taki, że reaktywowane jednostki oddałyby swoje sprawy placówkom macierzystym, w których skład obecnie wchodzą jako wydziały zamiejscowe. A procesy karne, które nie zostałyby zakończone prawomocnie wyrokiem do czasu wejścia w życie noweli, musiałyby zostać powtórzone ze względu na zmianę składu orzekającego (sędziowie referenci przestaliby bowiem być sędziami sądów macierzystych orzekających w wydziałach zamiejscowych, a staliby się sędziami przywróconych w ich miejsce sądów rejonowych).
Resort poinformował, że kwestia ta była podnoszona podczas posiedzeń sejmowej komisji, w której trwają prace nad projektem.
– Propozycje zmian w prezydenckim projekcie ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych mogą być zgłaszane w toku dalszych prac parlamentarnych – przypomina Patrycja Loose, rzecznik prasowy Ministerstwa Sprawiedliwości. Tłumaczy, że zgodnie z art. 119 ust. konstytucji: prawo wnoszenia poprawek do projektu ustawy w czasie rozpatrywania go przez Sejm przysługuje wnioskodawcy projektu, posłom i Radzie Ministrów. Ponadto poprawki mogą zostać także uchwalone przez Senat.
– MS na bieżąco monitoruje proces legislacyjny prezydenckiego projektu, dążąc do takiego ukształtowania przepisów przejściowych, aby sprawy sądowe zostały rozłożone równomiernie pomiędzy obecnie istniejącymi sądami oraz sądami, które ewentualnie powstaną w wypadku wejścia w życie nowej ustawy. Pozwoli to uniknąć zaburzenia toku urzędowania sądów – deklaruje Loose.
Czasu na wprowadzenie zmian jest jednak coraz mniej: – dziś komisja sprawiedliwości i praw człowieka przedstawi w Sejmie sprawozdanie z projektu.
Etap legislacyjny
Projekt po pierwszym czytaniu
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama