Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wydał interpretację prawną w sprawie prowadzenia postępowań administracyjnych w zakresie legalizacji samowoli budowlanej.



Urząd podkreślił, że w przypadku robót budowlanych innych niż budowa obiektu budowlanego, wykonywanych bez wymaganego pozwolenia na budowę albo zgłoszenia, bądź
też pomimo wniesienia sprzeciwu, zastosowanie mają przepisy art. 50-51 ustawy – Prawo budowlane. Zatem organy nadzoru budowlanego w przypadku nielegalnych robót budowlanych takich jak nadbudowa bądź rozbudowa obiektu mają obowiązek stosować procedurę określoną w art. 48-49 bądź 49b PrBud. Stosowanie w tym przypadku procedury naprawczej jest niedopuszczalne.
Postanowienie wstrzymujące prowadzenie robót budowlanych oznacza kategoryczny zakaz prowadzenia budowy. Powiatowi inspektorzy nadzoru budowlanego zobowiązani są kontrolować przestrzeganie tego zakazu.

Podkreślono także, że powiatowy inspektor nadzoru budowlanego nie jest uprawniony do decydowania o rozłożeniu opłaty legalizacyjnej na raty. Te uprawnienia przysługują wojewodzie.
Opłata legalizacyjna podlega wpłacie w terminie 7 dni na konto właściwego urzędu wojewódzkiego. Organy nadzoru budowlanego powinny kontrolować, czy inwestor uiścił opłatę legalizacyjną w ustalonej wielkości i w terminie.
GUNB wskazał, że organy nadzoru budowlanego powinny mieć na uwadze ciążący na nich obowiązek powiadamiania organów ścigania o popełnieniu przestępstwa jakim jest realizacja samowoli budowlanej. Samowola budowlana stanowi bowiem czyn zabroniony zagrożony karą grzywny, ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.





MP/AS

Zobacz także:

Zmiany w ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych

Postępowania antymonopolowe