Dziś wchodzą w życie rozporządzenia wprowadzające nowe oznakowanie na drogach i szlakach. Nowe oznaczenie rowerowych tras ma przede wszystkim dokładniej informować o kierunkach jazdy, zagrożeniach na szlaku (nierówności, nachylenia) i przyczyniać się do powstawania nowych tras.
Dziś wchodzą w życie rozporządzenia wprowadzające nowe oznakowanie na drogach i szlakach. Nowe oznaczenie rowerowych tras ma przede wszystkim dokładniej informować o kierunkach jazdy, zagrożeniach na szlaku (nierówności, nachylenia) i przyczyniać się do powstawania nowych tras.
/>
Nowelizacja rozporządzeń w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz.U. z 2013 r. poz. 860) oraz w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczenia na drogach (Dz.U. z 2013 r. poz. 891) wprowadza 20 nowych wzorów.
W większości przypadków znaki posłużą do oznaczenia międzynarodowych tras rowerowych i szlaków ponadregionalnych (oznakowanie szlaków lokalnych nie zmieni się). Dotychczasowe tablice stracą ważność za pięć lat. Do tego czasu muszą zostać zastąpione przez drogowskazy nowego wzoru.
Drogowskazy dla rowerzystów będą o wiele lepiej widoczne (czarne litery na pomarańczowym tle) i pokryte odblaskową folią.
– Dotychczas stosowane znaki szlaków rowerowych są nieczytelne. Praktycznie niemożliwe jest rozróżnienie znaku utrzymania kierunku od znaku zmiany kierunku. Ponieważ znaki te są nieodblaskowe, po zmierzchu i w nocy praktycznie ich nie widać – wyjaśnia Marcin Hyła ze stowarzyszenia Miasta dla Rowerów.
– Pomarańczowy kolor tła zapewni dużą kontrastowość, a zastosowanie folii typu 2 zapewni doskonałą widoczność także w świetle pozycyjnego, słabego światła roweru – dodaje Marcin Hyła.
Jednak największą zaletą nowych przepisów zdaniem eksperta jest to, że nowe wzory mogą być używane zarówno do oznakowania pionowego (na znakach), jak poziomego (na jezdni). I to nie tylko dlatego, że to rozwiązanie bardziej trwałe i tańsze. Głównie z uwagi na to, że cykliści i tak z reguły patrzą na jezdnię przed rowerem, by uniknąć dziur.
– Potrzebne są dalsze zmiany rozporządzeń o znakach i sygnałach drogowych, dostosowujące je do znowelizowanego kodeksu drogowego, który wprowadził nowe pojęcia, chociażby pasa ruchu dla roweru, śluzy dla rowerzystów itp. – mówi Marcin Hyła.
Wchodzi w życie 14 sierpnia 2013 r.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama