Nowelizacja rozporządzeń w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz.U. z 2013 r. poz. 860) oraz w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczenia na drogach (Dz.U. z 2013 r. poz. 891) wprowadza 20 nowych wzorów.

W większości przypadków znaki posłużą do oznaczenia międzynarodowych tras rowerowych i szlaków ponadregionalnych (oznakowanie szlaków lokalnych nie zmieni się). Dotychczasowe tablice stracą ważność za pięć lat. Do tego czasu muszą zostać zastąpione przez drogowskazy nowego wzoru.

Przykłady nowych znaków

Przykłady nowych znaków

źródło: Dziennik Gazeta Prawna

Drogowskazy dla rowerzystów będą o wiele lepiej widoczne (czarne litery na pomarańczowym tle) i pokryte odblaskową folią.

– Dotychczas stosowane znaki szlaków rowerowych są nieczytelne. Praktycznie niemożliwe jest rozróżnienie znaku utrzymania kierunku od znaku zmiany kierunku. Ponieważ znaki te są nieodblaskowe, po zmierzchu i w nocy praktycznie ich nie widać – wyjaśnia Marcin Hyła ze stowarzyszenia Miasta dla Rowerów.

– Pomarańczowy kolor tła zapewni dużą kontrastowość, a zastosowanie folii typu 2 zapewni doskonałą widoczność także w świetle pozycyjnego, słabego światła roweru – dodaje Marcin Hyła.

Jednak największą zaletą nowych przepisów zdaniem eksperta jest to, że nowe wzory mogą być używane zarówno do oznakowania pionowego (na znakach), jak poziomego (na jezdni). I to nie tylko dlatego, że to rozwiązanie bardziej trwałe i tańsze. Głównie z uwagi na to, że cykliści i tak z reguły patrzą na jezdnię przed rowerem, by uniknąć dziur.

– Potrzebne są dalsze zmiany rozporządzeń o znakach i sygnałach drogowych, dostosowujące je do znowelizowanego kodeksu drogowego, który wprowadził nowe pojęcia, chociażby pasa ruchu dla roweru, śluzy dla rowerzystów itp. – mówi Marcin Hyła.

Etap legislacyjny

Wchodzi w życie 14 sierpnia 2013 r.