statystyki

Kto i za co płaci abonament RTV

autor: Danuta Włodarczyk08.02.2013, 07:15; Aktualizacja: 08.02.2013, 08:28
„Domowy” abonament nie obejmuje korzystania z prywatnego odbiornika w pracy.

„Domowy” abonament nie obejmuje korzystania z prywatnego odbiornika w pracy.źródło: ShutterStock

Mam w domu dwa radioodbiorniki i dwa telewizory. Czy łamię prawo, płacąc tylko jeden abonament? – pyta pani Agnieszka. Nasza czytelniczka dostała też kilka dni temu od pracodawcy wiadomość na e-mail firmowy, że jeśli ma w biurze prywatny odbiornik RTV, powinna zapłacić za niego abonament. – Czy naprawdę muszę to zrobić? – zastanawia się pani Agnieszka. Nasunęła jej się jeszcze jedna wątpliwość. Czy abonament za firmowe radioodbiorniki obejmuje konkretne sztuki, czy dotyczy prawa odbioru programu w budynku urzędu, bez względu na liczbę aparatów radiowych?

reklama


reklama


Pani Agnieszka poruszyła dwie kwestie – używania odbiorników radiowych i telewizyjnych w domu i w pracy. W gospodarstwie domowym osoby fizyczne wnoszą jedną opłatę abonamentową, niezależnie od liczby posiadanych odbiorników radiowych i telewizyjnych, bez względu na to, gdzie się one znajdują – w mieszkaniu, w domu, domku letniskowym czy w samochodzie itp. Na przykład, gdy abonent ma w mieszkaniu dwa telewizory, radio i wieżę stereofoniczną, w aucie – radio, zaś w domku letniskowym – radiomagnetofon, wnosi tylko jedną opłatę radiowo-telewizyjną.

Gospodarstwem domowym jest zespół osób mieszkających i utrzymujących się wspólnie albo jedna, samodzielnie się utrzymująca osoba. Osobami prowadzącymi wspólne gospodarstwo domowe mogą być zarówno członkowie małej rodziny (składającej się z dwóch pokoleń: rodziców i dzieci), jak i dużej (złożonej z trzech pokoleń oraz braci i sióstr rodziców), a także osoby do rodziny nienależące. Wspólne gospodarstwo domowe może prowadzić grupa przyjaciół, bliscy i dalecy krewni oraz powinowaci.

Osoba fizyczna posiadająca dwa (lub więcej) lokale mieszkalne, w których znajdują się odbiorniki radiofoniczne i telewizyjne (bez względu na ich liczbę) opłaca również tylko jedną opłatę abonamentową. Odrębną opłatę abonamentową trzeba wnieść za odbiorniki znajdujące się w pomieszczeniu (lokalu) o charakterze handlowym, usługowym lub produkcyjnym – mieszczącym się poza lokalem mieszkalnym.

Opłatę trzeba wnieść do 25. dnia pierwszego miesiąca okresu rozliczeniowego. Za zwłokę naliczane są odsetki w takiej samej wysokości jak dla zaległości podatkowych.

Jednak „domowy” abonament nie obejmuje korzystania z prywatnego odbiornika w pracy. Zarówno pracodawca, jak i pracownik muszą wnieść opłatę abonamentową za urządzenia, które do nich należą.

Wysokość opłat w 2013 roku

● Za używanie odbiornika radiofonicznego – 5,65 zł miesięcznie.

● Za używanie odbiornika telewizyjnego lub telewizyjnego i radiofonicznego – 18,65 zł miesięcznie.

● Po uwzględnieniu zniżek za opłacenie z góry za okres dłuższy niż miesiąc opłaty abonamentowe wynoszą:

● za używanie odbiornika radiofonicznego:

a) za dwa miesiące – 11 zł,

b) za trzy miesiące – 16,30 zł,

c) za sześć miesięcy – 32,20 zł,

d) za rok – 61,00 zł.

● za używanie odbiornika telewizyjnego lub telewizyjnego i radiofonicznego:

a) za dwa miesiące – 36,20 zł,

b) za trzy miesiące – 53,70 zł,

c) za sześć miesięcy – 106,30 zł,

d) za rok – 201,40 zł.

PORADA EKSPERTA

Stanisław Maksymowicz, z zespołu rzecznika prasowego KRRiT

Firma nie ma obowiązku wnoszenia opłat abonamentowych za odbiorniki, które nie stanowią jej wyposażenia. Jeśli pracownik w miejscu pracy używa prywatnego odbiornika – na nim spoczywa obowiązek wnoszenia opłat abonamentowych. Od tego obowiązku nie zwalnia go fakt opłacania abonamentu za używanie odbiorników w miejscu zamieszkania (zakład pracy nie wchodzi w obręb gospodarstwa domowego). Odbiorniki trzeba zarejestrować na imię i nazwisko pracownika oraz na adres firmy. Dowód zarejestrowania należy przechowywać w miejscu pracy, by móc go okazać w razie kontroli. Obowiązek skontrolowania, czy za słuchanie „prywatnego” radia w pracy opłacany jest abonament spoczywa na pracodawcy, który w przypadku opisanym przez czytelniczkę zawiadomił pracowników o takiej konieczności drogą elektroniczną. Ponadto kontrolerzy Poczty Polskiej mają prawo sprawdzić każde miejsce pracy pod względem opłacania abonamentu RTV zarówno przez pracodawcę, jak i przez pracowników.

Firmy uiszczają opłatę abonamentową za każdy używany odbiornik radiofoniczny i telewizyjny, z odbiornikami radiofonicznymi w samochodach służbowych włącznie. Reguluje to ustawa z 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych, która ustaliła dwie opłaty tj.:

1. za używanie odbiornika telewizyjnego lub telewizyjnego i radiofonicznego oraz

2 . za używanie wyłącznie odbiornika radiofonicznego.

Za każdą parę odbiorników (radiofoniczny i telewizyjny) wnosi się jedną opłatę ujednoliconą, tzw. radiowo-telewizyjną. Gdy liczba odbiorników radiofonicznych przewyższa liczbę odbiorników telewizyjnych, wówczas za odbiorniki radiofoniczne przewyższające liczbę odbiorników telewizyjnych wnosi się opłaty jak za używanie odbiornika radiofonicznego.

Na przykład jeśli firma ma 5 odbiorników telewizyjnych i 10 odbiorników radiofonicznych, wnosi 5 opłat radiowo-telewizyjnych (5 x 18,65 zł miesięcznie) i 5 opłat radiofonicznych (5 x 5,65 zł miesięcznie).

Podstawa prawna

Art. 2 ust. 6 ustawy z 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych (Dz.U. 2005 r. nr 85, poz. 728, z późn. zm.)

Rozporządzenie ministra infrastruktury z 7 lipca 2005 r. w sprawie określenia jednostek operatora publicznego przeprowadzających kontrolę wykonywania obowiązku rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych i uiszczania opłat abonamentowych za ich używanie, wzoru upoważnienia do wykonywania czynności kontrolnych oraz zasad i trybu wydawania tych upoważnień (Dz.U. 2005 r. nr 132, poz. 1116 i nr 214, poz. 1809),

Rozporządzenie ministra transportu z 25 września 2007 r. w sprawie warunków i trybu rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych (Dz.U. 2007 r. nr 187, poz. 1342),

Rozporządzenie KRRiT z 16 lutego 2010 r. w sprawie rodzajów dokumentów oraz wzoru oświadczenia potwierdzających uprawnienia do zwolnień od opłat abonamentowych (Dz.U. 2010 r. nr 29, poz. 152),

Rozporządzenie KRRiT z 7 maja 2012 r. w sprawie wysokości opłat abonamentowych za używanie odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych oraz zniżek za ich uiszczanie z góry za okres dłuższy niż jeden miesiąc w 2013 r. (Dz.U. 2012 r. poz. 543).

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

reklama


Źródło:Dziennik Gazeta Prawna

Polecane

reklama

  • M(2013-02-08 07:39) Odpowiedz 00

    Jeśli płacisz za trucizny zawarte w pożywieniu które stopniowo zabijają twój organizm, to stać cię na truciznę zatruwającą twój umysł, propagandą strachu i manipulacją informacji zwany abonamentem RTV.

  • Nie mam(2013-02-08 15:03) Odpowiedz 00

    telewizora, ani radia. Po co mam ogladać ryj matoła, Kalisza i szambiaża z Biłgoraja, albo UB-eka grodzkiego przebranego w babska kiecke. Red bulla Szczynukowiacza ewentualnie można oglądać, jak żałosny kabaret.

  • GRAZA(2013-04-06 17:25) Odpowiedz 00

    dlaczego w naszym kraju jest tak ze ci glupcy co kiedys zarejstrowali odbiorniki musza placic za tych co nierejstrowali a po drugie mamy dosyc tych beznadziejnych reklam i powtazajacych sie serjali a po trzecie place cyfre

  • Doradca(2013-02-13 09:53) Odpowiedz 00

    Ludzie, płaćcie abonament. Różne Cichopki, Lisy, Kraśki, Kammele muszą z czegoś żyć.

  • biedna(2013-02-10 22:17) Odpowiedz 00

    bede placic jak bedziem mieli zaropki po 40 tysiecy to czemu nie mozna placic a skoro mamy niskie albo wcale to za glupoty w tv nie ma co oplacac jak trwam to nam nie dadzo haniba a oplaty zodajo to wstyd pan dworak to moze zloczy sie z palikotem to bedzie spulka

  • Jacek(2013-02-10 19:27) Odpowiedz 00

    A co z radiem w telefonie komórkowym i w samochodzie, moze ktoś wie? Też mam płacić jak słucham w miejscu pracy?

  • abonent(2013-02-10 19:17) Odpowiedz 00

    TVP, jak na telewjzję publiczną, niestety zeszła bardzo nisko w ostatnich latach. To niepokojące. Ciągle mamy tylko kabaretowy klub (czasami o poziomie nie najwyższych lotów...), pełno seriali, ogłupiających reklam. Tak Telewizja kształtuje Polaków??? A czemu zniknęła kultura, edukacja, nauka, na poziomie rozrywka???

  • mądry(2013-02-10 18:52) Odpowiedz 00

    Zapłacę ja nie będzie ani jednej obłudnej i kłamliwej reklamy

  • niepłacący(2013-02-08 17:08) Odpowiedz 00

    Czytam w dziesiejszej prasie, że niepłacący złodziejskiego ,zresztą haraczu otrzymują nakazy płatnicze z urzędów skarbowych a niebawem pokarzą sie też przesympatyczni panowie komornicy aby okraść podobno zgodnie z prawem(?) nieświadomego posiadacza telewizora czy też również radia

  • kam(2013-02-08 16:32) Odpowiedz 00

    To się nazywa HARACZ! Nic więcej... a opisana na początku sytuacja tylko to potwierdza.
    Masz - oglądasz - płacisz,
    masz- nie ogladasz - tez płacisz,
    niedlugo możliwa opcja: nie masz - nie ogladasz - też płacisz
    i uwaga: opcja dla internetowych: nie masz -oglądasz - płacisz

  • podlasianka(2013-02-08 16:30) Odpowiedz 00

    jestwsmy wolnej polsce jak moze byc ze nas zmuszajo to co ja niechce niechce oglodac zaklamania w tv. i kolotni ja bede placic zato co oglodam a reklame majo pieniodze i majo wysokie pobory a nie emeryt co nie ma na leki chanba a pan dworak to ma nisko kulture i nier szanuje wszystkich ludzi jednakowo nie bedzie nas smuszal oglodania to co jemu sie podoba a katolicy tez ludzie to powinien zalatwic pan prezydet bo ludzie nie wytszymajo co z nas ten rzod robi dziadostwo a pan dworak powinien wziosc srednio krajowo bo opuszcza prace i nie pracuje dla dobra polski

  • Grzegorz(2013-02-10 15:05) Odpowiedz 00

    Październik 2007 r. To nie jest telewizja publiczna Przestańmy udawać, że płacimy abonament na telewizję publiczną, a ona jest telewizją rządową. Będziemy chcieli wyegzekwować misyjność mediów. Będę zawsze wszystkim mówił kolegom z PO i PSL, że kto rządzi mediami publicznymi, przegrywa wybory. Chcę, żeby wybili sobie wreszcie z głowy to, że muszą być koniecznie w mediach publicznych. Ta ekipa zrobiła z telewizji publicznej rzecz najgorszą, mamy zwyrodnienie w ośrodkach regionalnych. Wszystkich, którzy tak drastycznie nadużyli mediów publicznych do własnych celów politycznych, czeka bardzo surowe rozliczenie. Nie wykluczam, że także w trybie karnym. Nie chcę straszyć prywatyzacją, lecz oczekuję od mediów publicznych misji. Listopad 2007 r. To wyłudzanie pieniędzy Wszystkie dotychczasowe starania, takie jak (...) instytucja abonamentu, mające prowadzić do ochrony mediów publicznych przed nadmiernym upolitycznieniem, okazały się wyłącznie instrumentami - mówię to z pełną odpowiedzialnością - wyłudzania pieniędzy od Polaków na rzecz budowania propagandowej machiny rządowej. Kwiecień 2008 r. Abonament to haracz Abonament radiowo-telewizyjny jest archaicznym sposobem finansowania mediów publicznych, haraczem ściąganym z ludzi; dlatego rząd będzie zabiegał o poparcie prezydenta i opozycji dla jego zniesienia. (...) Nie wyobrażam sobie jednak, aby w finale utrzymać ten niesprawiedliwy, a kosztowny system. (...) Mamy zbyt wiele informacji na temat nieracjonalnego wydawania pieniędzy publicznych, pieniędzy podatnika, jeśli chodzi o media publiczne. Maj 2008 r. To wyjątkowo obłudny system Chciałbym powiedzieć, że nie spoczniemy dopóty, dopóki nie zmienimy tego wyjątkowo obłudnego systemu narzucania haraczu Polakom szczególnie niezamożnym po to, by nieliczna grupa ludzi mogła korzystać z tego materialnie w sposób nieuzasadniony, poza jakąkolwiek kontrolą, i żeby niektórzy najbardziej ambitni politycy wykorzystywali te media publiczne we własnym interesie. Donald Tusk

  • ela(2013-02-09 12:21) Odpowiedz 00

    W naszym dzikim kraju jedni muszą płacić za wszystko a inni tylko się śmieją.Tak wygląda polskie państwo prawa.

  • Irena Anna(2013-02-08 15:20) Odpowiedz 00

    W pełni zgadzam się z wypowiedzią nr 8. Zastanawia mnie natomiast fakt kto i dlaczego pozwala aby TP SA zupełnie bezkarnie wprowadzała ludzi w błąd domagając się pieniędzy które jak widać prawnie są nienależne. Czy to nie ma charakteru wyłudzania.

  • kacperek(2013-02-08 15:06) Odpowiedz 00

    Do Wir.Nic dodać nic ująć.Powiedziane zostało wszystko co ważne! Ci co płacą działają na szkodę własną,rocznie tracą ~`220pln-ów.Brak znajomości prawa szkodzi.Korzystają z tego cwaniaczki typu kraśków i lizów.

  • k(2013-02-09 10:37) Odpowiedz 00

    Przyszło mi do zapłaty 1500zł. Co robić?

  • kat(2013-02-08 08:23) Odpowiedz 00

    Płacę, ale nie oglądam, bo tam nie ma co oglądać i chyba przestanę płacić

  • EWA(2013-02-10 11:50) Odpowiedz 00

    do 20 jak masz telewizor na siebie jesteś emerytem to możesz się odwołać tz napisać pismo do DEPARTAMENTU KRRiT W WARSZAWIE PISMO O UMORZENIE TEJ KWOTY NAPISZ ŻE MASZ MALĄ EMERYTURĘ TAKA POWYŻEJ 1600ZŁ JEŚLI PRACUJESZ I JESTEŚ MŁODY TO NIE PŁAĆ CZEKAJ NA SĄ WTEDY MOŻESZ POWIEDZIEŚ SĄDOWI DLACZEGO NIE PŁACISZ HARACZU JA TEŻ DOSTAŁAM PISMO Z POCZTY POLSKIEJ PO KILKU PISMACH DO POCZTY NAPISALI MI ŻE MAM SIĘ ZWRÓCIĆ DO WARSZAWY A POCZCIE WYSŁAĆ TYLKO KOPIĘ ŻE TAKIE PISMO WYSŁAŁAM TAK ZROBIŁAM ODSZUKAŁAM NA GOGLACH KTO MOŻE BYĆ ZWOLNIONY Z PŁACENIA TYCH 1500ZŁ I CZEKAM LIST DO WARSZAWY WYSŁAŁAM 30 X 2012 R DO DZIŚ NIE MAM ODPOWIEDZI W ZAŁĄCZNIKU WYSŁAŁAM DECYZJĘ O MOJEJ EMERYTURZE WYREJESTROWAŁAM ODBIORNIK RTV BO SKOŃCZYŁAM 60 LAT I CZEKAM.

  • wir(2013-02-08 14:08) Odpowiedz 00

    TVP Spółka Akcyjna- a abonament

    Po pierwsze powinniśmy przeczytać Kodeks Spółek prawa handlowego, z którego dowiemy się, że abonament jako forma rozliczenia finansowego jest możliwy jeżeli obie strony umowy cywilno-prawnej zaakceptują jej warunki i dojdzie do zawarcia takiej umowy. Telewizja Polska S.A. tylko na podstawie takiej umowy może wystąpić do drugiej strony o wypełnienie swojego umownego zobowiązania. Umowa to jednak - coś za coś - płatnik daje pieniądze za ... no właśnie ? Ten kto daje pieniądze stawia warunki - rzymska zasada znana od lat. Stworzenie TVP S.A. - jest innym podmiotem gospodarczym niż TVP (za innych czasów) i jako osoba prawna powinna takie umowy zawrzeć, gdyż jako Spółka prawa handlowego nie może postąpić inaczej. Ustawa o tzw. abonamencie dotyczyła TVP jako organu państwa, którego dotyczyły różne ograniczenia, szczególnie płacowe. A chciało się , płacić swoim pupilom - itp... krociowe wynagrodzenia to powstała TVP S.A. jako Spółka prawa handlowego mogła już tak działać Biznes - to Biznes i co komu do tego, żadne ustawy kominowe już nie obowiązywały. Zapomniano tylko, że ustawa o abonamencie też już ich nie dotyczy i tu klops. Reasumując Ci - co płacą datki na TVP S.A. robią to z przyzwyczajenia oraz z braku wiedzy, że nie muszą tego robić. Rada Nadzorcza TVP Spółka Akcyjna powinna być natychmiast odwołana i postawiona w stan oskarżenia pod zarzutem nienależytego sprawowania swoich funkcji, które są wysoko opłacane, a Zarząd Spółki również za bezczynność i świadome generowanie strat Spółki. Pytanie co na to właściciel udziałów - pewnie też liczy na narodową zrzutkę, bo "ciemny" Lud ma tak już "sprany mózg" , że nie "kuma" i w zębach kasę przyniesie, szczególnie jak "donosiciel" znaczy listonosz będzie mógł go "podkablować" - uprzejmie donieść.

    Wypowiedź D.Tuska z dnia 29 kwietnia 2008r

    "Abonament radiowo-telewizyjny jest archaicznym sposobem finansowania mediów publicznych, haraczem ściąganym z ludzi; dlatego rząd będzie zabiegał o poparcie prezydenta i opozycji dla jego zniesienia.
    Liczę na poparcie w Sejmie i w Senacie, a także na poparcie pana Prezydenta dla tej szybkiej ustawy, która znosi obowiązek abonamentowy wobec emerytów i rencistów. Z oczywistych względów - także społecznych - szczególnie dla tej grupy dodatkowy ciężar, jakim jest abonament, urąga poczuciu przyzwoitości."

  • Ela(2013-02-08 13:59) Odpowiedz 00

    Tak, zostali im tylko meryci którzy byli za czasow PRL zarejestrowani. Dziwię się tylko jak morze Rząd pozwolić na taką niesprawiedliwosć, dlaczego nie zrobią abolicji i wszystkim nakazać płacenie może wtedy było by sprawiedliwiej no i na pewno dochód dla telewizji byłby większy.

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

reklama