statystyki

Klient e-sklepu zwróci towar w ciągu 14 dni

autor: Małgorzata Kryszkiewicz12.10.2011, 03:00; Aktualizacja: 20.10.2011, 11:39

Przedsiębiorca nie będzie już mógł pobierać od konsumenta dodatkowych opłat za to, że pozwolił mu zapłacić za towar kartą kredytową.

Reklama


Reklama


Nowe zasady sprzedaży na odległość zostały uregulowane w unijnej dyrektywie wzmacniającej prawa konsumentów, którą przyjęła Rada Unii Europejskiej. Kraje unijne będą miały dwa lata od momentu wejścia jej w życie na wdrożenie zapisów do swoich porządków prawnych.

Nowe przepisy mają na celu głównie zharmonizować zasady transgranicznej sprzedaży wysyłkowej i handlu internetowego. Najważniejsza zmiana polega na określeniu obowiązującego na terenie wszystkich krajów UE terminu na zwrot towaru przez konsumenta. Gdy przepisy wejdą w życie, klient e-sklepu będzie mógł to zrobić bez podawania przyczyny w ciągu 14 dni. I to niezależnie od tego, w jakim kraju siedzibę ma sprzedawca. Brak takiego zestandaryzowanego terminu często prowadził do nieporozumień między przedsiębiorcami a konsumentami. W tę pułapkę często wpadali Polacy kupujący na brytyjskich aukcjach. Wynikało to z tego, że w naszym kraju konsument ma 14 dni na odstąpienie od umowy, a w Wielkiej Brytanii ten termin jest krótszy i wynosi 7 dni.

Ponadto dyrektywa przewiduje, że przedsiębiorca, który będzie chciał obciążyć konsumenta kosztami zwrotu towaru, będzie musiał go o tym wyraźnie poinformować przed zakupem. Jeżeli tego nie zrobi – koszty poniesie sam. Co więcej, w sytuacji gdy klient zakupi na odległość przedmioty duże, sprzedawca będzie musiał szacunkowo podać mu koszty ich zwrotu.

Dyrektywa ma także wyeliminować praktykę stosowaną przez e-sklepy i polegającą na sprzedaży wraz z towarem dodatkowych usług, takich jak np. ubezpieczenie. Często są one oferowane za pośrednictwem z góry zaznaczonych pól wyboru, a konsument, który tego sobie nie życzy, musi odznaczyć odpowiednie pole. Wielu z nich po prostu o tym nie wie i nieświadomie dokonuje zakupu. Po wejściu w życie nowych przepisów klient będzie mógł żądać zwrotu kosztów za zakupione w ten sposób usługi.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Reklama


Źródło:Dziennik Gazeta Prawna

Polecane

Reklama

  • Zoltar(2011-10-12 07:47) Odpowiedz 00

    Kto nie umie przeczytać informacji o dodatkowym ubezpieczeniu, autorka chyba patrzy po sobie.

  • Zoltar(2011-10-12 07:52) Odpowiedz 00

    Kto nie umie przeczytać informacji o dodatkowym ubezpieczeniu? Autorka chyba patrzy po sobie.

  • Negatyw(2011-10-12 08:30) Odpowiedz 00

    Gazeta ?PRAWNA? od kiedy w Polsce obowiązuje termin 14 dniowy???"Konsument, który zawarł umowę na odległość, może od niej odstąpić bez podania przyczyn, składając stosowne oświadczenie na piśmie w terminie dziesięciu dni, ustalonym w sposób określony w art. 10 ust. 1. Do zachowania tego terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem."

  • miloopa(2011-10-12 09:39) Odpowiedz 00

    Racja! Art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny mówi wyraźnie o 10 dniach, a nie o 14 :P :P :P

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

Reklama