W okresie świątecznym konsumenci są bardziej narażeni na nieuczciwe i wprowadzające w błąd praktyki rynkowe. Sprzedawcy, aby zwabić klientów, posługują się nieuczciwą reklamą, organizują pozorne promocje i rozpowszechniają nieprawdziwe informacje o oferowanych produktach.

Kuszenie klienta

Sklepy kuszą konsumentów promocjami przez okrągły rok. Jednak w okresie świątecznym następuje ich zauważalny wzrost. Sprzedawcy bowiem doskonale wiedzą, że większość z nas dokonuje zakupów pod wpływem impulsu.

– W okresie świątecznym konsumenci wystawieni są na wzmożone działania reklamowe sprzedawców, a przez to są szczególnie narażeni na różnego rodzaju nieuczciwe i wprowadzające w błąd praktyki rynkowe. W tym kontekście warto pamiętać, że są przepisy zakazujące profesjonalnym uczestnikom rynku określonych działań, które mogłyby zaszkodzić konsumentom – przypomina Ewa Ostrowska, radca prawny z Kancelarii Prawnej Gregorowicz-Ziemba, Krakowiak, Gąsiorowski.

Dlatego też prawnicy radzą, aby klienci rozsądnie podchodzili do ofert promocyjnych.

– Zawsze przed zakupem warto sprawdzić, czy podana przez sprzedawcę ustnie informacja (np. co do ceny, zawartości, składu czy też daty ważności) odpowiada rzeczywistości. Można to zrobić np. sprawdzając metkę czy opis i skład produktu podany na opakowaniu – ostrzega Ewelina Sękiewicz, prawnik w kancelarii FKA Furtek Komosa Aleksandrowicz.

Dzięki temu unikniemy świątecznych pułapek i zaoszczędzimy czas, który musielibyśmy poświęcić na dochodzenie swoich roszczeń w przypadku sporu z nieuczciwym sprzedawcą.

Fantazja sprzedawców w wymyślaniu wabików na klientów nie ma granic. Niestety, jak się okazuje, część z nich narusza prawa konsumentów.

– Sprzedawcy stosują liczne zabiegi, które mają na celu zachęcenie nas do zostawienia w kasie swoich pieniędzy. Bywa, że właściciele sklepów kuszą gratisami dołączanymi do produktów. W rzeczywistości za taki prezent albo musimy zapłacić, albo okazuje się, że zakup towaru bez upominku jest znacznie bardziej opłacalny – mówi Małgorzata Cieloch z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Trzeba być czujnym

W przypadku zakupów spożywczych warto zwrócić uwagę na datę ważności produktów.

– Często zdarza się, iż towar, który jest u danego sprzedawcy w specjalnej świątecznej promocji, należy spożyć jeszcze przed świętami ze względu na krótką datę ważności, a jego cena jest kilka lub kilkanaście procent wyższa niż normalnie – ostrzega Ewelina Sękiewicz.

Zdarza się także, że sprzedawane przed świętami produkty spożywcze są bardzo niskiej jakości.

– Jeżeli po powrocie ze sklepu okaże się, że zakupiony towar jest popsuty, to należy jak najszybciej go zareklamować, nie odkładać tej czynności na później – radzi Małgorzata Cieloch.