Kontrole przeładowanych samochodów ciężarowych będą skuteczniejsze. Inspekcja Transportu Drogowego na własność otrzyma wagi, które obecnie należą do wojewodów.
Pieniądze na utrzymanie i naprawę stacjonarnych wag do kontroli pojazdów będą pochodziły z budżetu państwa z części podlegającej ministrowi do spraw transportu. Takie zmiany wprowadza nowelizacja ustawy o transporcie drogowym (Dz.U. z 2010 r. nr 164, poz. 1107). Nowela została już opublikowana w Dzienniku Ustaw i wejdzie w życie 22 września. Od tego czasu najdalej w trzy miesiące wojewodowie, którzy dziś dysponują specjalnymi wagami, mają je przekazać Generalnej Inspekcji Transportu Drogowego. Przekazanie tych urządzeń ma nastąpić w drodze protokołów zdawczo-odbiorczych.
Stacjonarne wagi, o których mowa, wykorzystywane są przy kontroli przewozów po drogach krajowych. Za ich pomocą wykrywane są na przykład przeładowane ciężarówki, których nacisk osi na jezdnię niszczy jej nawierzchnię. Przekazanie wag ma usprawnić kontrole, jakie przeprowadza Inspekcja Transportu Drogowego. Zgodnie z prawem tylko inspekcja transportu drogowego jest instytucją upoważnioną do przeprowadzania kontroli dopuszczalnej masy całkowitej i nacisków osi pojazdów, którymi wykonywane są przewozy drogowe na terenie całego kraju. Jednak z uwagi na to, że stacjonarne urządzenia do ważenia pojazdów znajdują się we władaniu wojewodów, powoduje utrudnienia w skorzystaniu z nich. Wojewodowie nie mają bowiem środków na ich naprawy. W konsekwencji nie wszystkie wagi są sprawne. Dlatego teraz środki na naprawy wag przewidziane dotychczas w budżetach wojewodów będą pochodziły z budżetu Ministerstwa Infrastruktury. W konsekwencji wszystkie miejsca do stacjonarnej kontrolo masy pojazdów pozwolą na skuteczniejsze wykrywanie przeładowanych ciężarówek, które w ten sposób niszczą drogi.