W październiku zaczną działać dwa punkty kontaktowe: jeden dla administracji, a drugi dla firm świadczących usługi drogą elektroniczną.
Minister Gospodarki podpisał już rozporządzenie w sprawie utworzenia punktu kontaktowego dla administracji oraz punktu kontaktowego dla usługodawców i usługobiorców. Oba będą funkcjonowały jako strony internetowe.
Punkty kontaktowe umożliwią nieograniczony dostęp do publikowanych na stronie internetowej informacji na temat usług i handlu elektronicznego, bez względu na miejsce zamieszkania osoby korzystającej z portalu.

Nie tylko o usługach

– Informacje będą dotyczyły praw i obowiązków osób fizycznych, prawnych oraz jednostek organizacyjnych, świadczących usługi drogą elektroniczną nawet wówczas, gdy chociażby ubocznie prowadzą taką działalność zarobkową lub zawodową, a także usługobiorców, którzy korzystają z usług świadczonych drogą elektroniczną – tłumaczy Jerzy Molak, zastępca dyrektora departamentu gospodarki elektronicznej Ministerstwa Gospodarki. Oprócz tego na stronie internetowej punktu znajdą się informacje dotyczące procedur reklamacyjnych i naprawiania szkody w razie sporów, dane o władzach, stowarzyszeniach lub organizacjach, które mogą udzielić zainteresowanym szczegółowych informacji lub praktycznej pomocy. Ujęta zostanie tam również problematyka dotycząca wymiany informacji z właściwymi organami administracji publicznej i punktem kontaktowym dla administracji.

Poczta i administracja

W punkcie kontaktowym dla usługodawców i usługobiorców zostanie utworzona skrzynka poczty elektronicznej i będą udzielane odpowiedzi na pytania usługobiorców i usługodawców w języku polskim i angielskim.
Punkt kontaktowy dla administracji będzie zbierał, opracowywał i przekazywał państwom członkowskim informacje w zakresie świadczenia usług drogą elektroniczną, prowadził i koordynował przygotowania informacji na żądanie państw członkowskich oraz Komisji Europejskiej. Punkt został też zobowiązany do utworzenia skrzynki poczty elektronicznej, zbierania i przekazywania państwom członkowskim informacji o ważnych rozstrzygnięciach administracyjnych i sądowych w sprawie sporów dotyczących usług świadczonych drogą elektroniczną oraz praktyk, obyczajów i zwyczajów odnoszących się do handlu elektronicznego.
W Polsce został przyjęty niemiecki i belgijski wariant implementacji dyrektywy, który polega na utworzeniu dwóch rodzajów punktów kontaktowych: osobnego dla administracji i osobnego dla usługobiorców i usługodawców.
Co znajdziemy w punktach kontaktowych
● informacje o prawach i obowiązkach osób świadczących usługi drogą elektroniczną,
● informacje dotyczące procedur reklamacyjnych i naprawiania szkody w razie sporów,
dane o władzach, stowarzyszeniach lub organizacjach, które mogą udzielać szczegółowych informacji lub praktycznej pomocy,
● skrzynkę poczty elektronicznej – odpowiedzi na pytania będą w języku polskim i angielskim.