Urlop to doskonała okazja do zagranicznych zakupów. Często po powrocie do kraju okazuje się jednak, że kupione rzeczy nie spełniają wymogów nabywców albo po prostu są uszkodzone. Konsument, który kupił niepełnowartościowy towar w innym kraju Unii, nie jest bezradny. Może złożyć reklamację lub skorzystać z gwarancji.

Reklamując wadliwy towar, możemy wybrać podstawę prawną naszych roszczeń – na podstawie tzw. niezgodności towaru z umową lub na podstawie gwarancji. Wybór ten powinien być dokonany po dokładnej analizie kilku kwestii: dostępnych sposobów usunięcia wady, kosztów naprawy i dostarczenia towaru do serwisu, terminów rozpatrzenia reklamacji oraz czasu realizacji naszych roszczeń.

Przykład

Gwarancja czy reklamacja

Konsument powinien sprawdzić, czy korzystniej będzie dla niego wybrać prawo do reklamacji, czy gwarancji. Gwarancja może wskazywać, że towar zakupiony w Wielkiej Brytanii można oddać do naprawy np. w Polsce w każdym autoryzowanym serwisie danej marki. Natomiast w przypadku reklamacji na podstawie niezgodności towaru z umową trzeba przesłać produkt do sprzedawcy do Wielkiej Brytanii i oczekiwać na naprawę oraz ponowne dostarczenie towaru do Polski.

To jest tylko część artykułu, zobacz pełną treść w e-wydaniu Dziennika Gazety Prawnej: Jak reklamować zagraniczne zakupy.
W pełnej wersji artykułu dowiesz się więcej na temat:

- Gdzie reklamować
- Niezgodności towaru
- Naprawy lub wymiany
- Gwarancji europejskiej
- Warunków gwarancji
- Terminów i kosztów