Najczęstszą przyczyną (67 proc.) unikania przez przedsiębiorców porad prawników jest przekonanie, że prowadzona przez nich działalność gospodarcza tego nie wymaga. Są przekonani, że poradzą sobie sami.

W razie zaistnienia takiej potrzeby co czwarty przedsiębiorca twierdzi, że woli radzić sobie we własnym zakresie. Okazuje się, że wbrew powszechnej opinii czołowym argumentem przeciwko korzystaniu z pomocy prawników nie jest jednak zbyt wysoka cena oferowanych przez nich usług. Takie uzasadnienie pojawiło się dopiero na trzecim miejscu.

Cenne rady znajomych

Mimo że przedsiębiorcy są postrzegani jako podmioty profesjonalne, wykonujące swoją działalność w sposób zawodowy i rzetelny, nie przekłada się to na ich świadomość prawną. Okazuje się, że dla 36 proc. z firm, które nie korzystają z usług prawników, źródłem wiedzy do rozwiązywania problemów prawnych są informacje umieszczone w internecie. Wprawdzie część firm korzysta ze specjalistycznych podręczników czy kodeksów, są one jednak przez nich stawiane na równi z poradami rodziny i znajomych.

Spośród przedsiębiorców poszukujących pomocy przy rozwiązaniu problemów prawnych (59 proc.) z kancelariami radcowskimi i adwokackimi stale współpracuje tylko 47 proc.

Co trzecia firma, która przyznaje się do korzystania z usług prawniczych, robi to jedynie w sytuacjach nadzwyczajnych. Tylko 22 proc. z nich zatrudnia na etacie radcę prawnego. Z badań wynika, że na częstotliwość współpracy z prawnikami wpływa wielkość firmy – im większa, tym jest ona wyższa.