Zdaniem przedsiębiorców Polska nie jest krajem przyjaznym dla przedsiębiorców. Aż 47 proc. badanych uważa, że biurokracja i skomplikowane procedury administracyjnoprawne są dużym problemem w prowadzeniu działalności gospodarczej. Przedsiębiorcy narzekają także na przewlekłość postępowań sądowych w sprawach gospodarczych. Aż 44 proc. badanych uważa, że procedury sądowe utrudniają im prowadzenie firmy. Taka sama liczba badanych uznała, że negatywny wpływ na działalność gospodarczą ma inflacja prawa.

Współpraca z biznesem

Z tych powodów przedsiębiorcy coraz częściej dostrzegają konieczność współpracy z prawnikami. Uznają, że mogą oni pomóc w rozwiązaniu problemów firmy i przyczynić się do jej szybszego rozwoju. Kancelarie prawne, które chcą się liczyć na rynku, muszą więc mieć w swoich strukturach działy zajmujące się obsługą przedsiębiorców. Do tego, by dobrze prowadzić tego typu sprawy, muszą one zatrudniać doświadczonych prawników, którzy nie tylko znają przepisy prawa, ale także mają dużą wiedzę z zakresu gospodarki, ekonomii i branży, w której prosperuje dana firma.

Kancelarie, które zajmują się obsługą przedsiębiorców, narzekają jednak, że młodzi prawnicy rozpoczynający swoją karierę zawodową, nie są przygotowania do świadczenia tego typu usług prawnych. Wszystko przez zły system kształcenia na studiach.

– Studia prawnicze nie uczą zasad celowego i planowego działania zorientowanego na sukces. Nie uczą sposobu i procesu podejmowania decyzji. Prawnik współpracujący z przedsiębiorcami musi rozumieć mechanizmy danego biznesu, jednak program studiów prawniczych tego nie obejmuje – mówi Piotr Schramm, wspólnik w Kancelarii Gessel.

Inicjatywy w kancelariach

Co prawda w programie kształcenia prawników są obecnie zajęcia z ekonomii czy prawa gospodarczego, podczas których studenci uczą się rozumienia finansów i biznesu, jednak zdobywana na nich wiedza nie jest wystarczająca.

– Największe kancelarie, podobnie jak nasza, mają wewnętrzne programy kształcenia. Prawnicy, którzy chcieliby się zajmować obsługą prawną biznesu i posiadają do tego predyspozycje, mają zatem możliwość kształcenia się w tym kierunku, ale dopiero na etapie pracy w kancelarii – mówi Jarosław Grzesiak, adwokat, partner zarządzający w Kancelarii Dewey & LeBoeuf.

Znajomość mechanizmów rządzącym daną gałęzią biznesu pozwala prawnikowi na lepszą współpracę z klientem. Zdaniem prawników to właśnie z tego powodu studia prawnicze powinny uczyć takich umiejętności.

– Nawet nasza najlepsza porada prawna nie będzie wiele warta dla klienta, jeśli nie weźmiemy pod uwagę ekonomicznych aspektów jego działalności. Bez tego nigdy nie będziemy wiedzieli, co jest dla niego ważne, a co nie, na co trzeba zwrócić szczególną uwagę, a co ma w danej sytuacji mniejsze znaczenie – podkreśla Przemysław Stopczyk, radca prawny, wspólnik w kancelarii Stopczyk & Mikulski.