zaloguj się do e-DGP

PilneSenat przyjął reformę emerytur - nie było żadnych poprawek

statystyki

Notariusz przechowa pieniądze klientów w depozycie

skomentuj

Notariusze będą mieli obowiązek przyjmowania depozytów pieniężnych. Nie będą jednak odpowiadać za zwrot pieniędzy, jeżeli problemy powstaną z przyczyn leżących po stronie banku.

Publikacja: 15 marca 2010, 03:00 Aktualizacja: 15 marca 2010, 11:41

Treść zablokowana

Aby przeczytać całość artykułu, musisz się zalogować. Jeśli posiadasz już login i hasło, wprowadź je. Jeśli nie, zapraszamy do bezpłatnej aktywacji konta.

Rejestracja jest darmowa!

Dostęp do treści w serwisie jest całkowicie bezpłatny. Wystarczy się zalogować. Jeśli jeszcze nie posiadasz konta, zapraszamy do jego stworzenia. Zajmie to nie więcej niż kilka minut.

Logowanie

Rejestracja › ‹ Logowanie › ‹ Zmiana hasła › ‹ Resetowanie hasła › ‹ Usuwanie konta

Rejestracja

Administratorem danych osobowych w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tj. Dz.U. z 2002 roku, nr 101, poz. 926 z późn. zm.) jest INFOR Biznes Sp. z o.o. z siedzibą ul. Okopowa 58/72,01-042 Warszawa i INFOR PL SA z siedzibą ul. Okopowa 58/72,01-042 Warszawa. Państwa dane osobowe będą przetwarzane przez INFOR Biznes Sp. z o.o. i INFOR PL S.A., w celu świadczenia usług, w celu archiwizacji, a także sprzedaży produktów i usług oferowanych przez spółki Grupy INFOR PL oraz dla potrzeb działań marketingowych podejmowanych przez spółki z Grupy INFOR PL w tym przez INFOR Biznes Sp. z o.o. lub INFOR PL SA, samodzielnie lub we współpracy z innymi podmiotami. Dane osobowe mogą być udostępniane spółkom z Grupy INFOR PL, jak i podmiotom współpracującym lub uprawnionym organom. INFOR Biznes Sp. z o.o. jak i INFOR PL SA zapewniają realizację uprawnień wynikających z ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tj. Dz.U. z 2002 roku, nr 101, poz. 926 z późn. zm.), w szczególności umożliwiają ich poprawianie, jak i uzyskanie informacji odnośnie przetwarzania danych.









Komentarze: 18

  • 1: ale o co chodzi? z IP: 80.238.122.* (2010-03-15 06:51)

    Przecież już teraz istnieje możliwość przyjęcia przez notariusza pieniędzy do depozytu.
    Art. 108 ustawy prawo o notariacie.
    Art. 108. § 1. Notariusz w związku z dokonywaną w jego kancelarii czynnością ma prawo przyjąć na przechowanie, w celu wydania ich osobie wskazanej przy złożeniu lub jej następcy prawnemu, papiery wartościowe albo pieniądze w walucie polskiej lub obcej. Dla udokumentowania tych czynności notariusz prowadzi specjalne konto bankowe.
    § 2. Z przyjęcia depozytu notariusz spisuje protokół, w którym wymienia datę przyjęcia, ustala tożsamość osoby składającej, datę mającego nastąpić wydania oraz imię, nazwisko i miejsce zamieszkania osoby odbierającej depozyt. Wydanie depozytu następuje za pokwitowaniem.

  • 2: myslenie z IP: 89.77.208.* (2010-03-15 07:23)

    Tak, tylko teraz jest to odpłatne i dobrowolne, notariusz może a nie musi, a klient musi dodatkowo zapłacić.

  • 3: wystarczy pomyśleć z IP: 89.77.208.* (2010-03-15 07:24)

    Tak, tylko teraz notariusz może, a nie musi i jest to dodakowo płatne.

  • 4: pirana z IP: 83.8.57.* (2010-03-15 07:40)

    Skandal!

  • 5: RP z IP: 188.147.24.* (2010-03-15 09:04)

    kolejny sposób rejentów na wyłudzenie od klienta jeszcze większych opłat - Skandal !!!
    Ile jeszcze mamy płacić notariuszom? za 15 min "pracy" polegającej na przepisaniu przez sekretarkę gotowego wzorku prostej umowy mam płacić darmozjadom średnią krajową pensję?
    Dość mam już tej pokrętnej korporacji, która z zaufaniem publicznym nie ma absolutnie nic wspólnego.

  • 6: aplik z IP: 79.186.110.* (2010-03-15 09:48)

    Kolejne idiotyzmy na temat pracy notariusza, żenujące. Wygłaszja jej ludzie nie majacy zielonego pojecia. Jeśli ktos uważa, ze mozna wykonywać prace na podstawie jakis tam wzorów, to jest skończonym kretynem. Więcej nie ma co pisać, bo nie ma do kogo. Obciążanie notariusza dodatkowymi opłatami jest zwyczajnym skandalem! Może tak bank, który popiera te propozycje za darmo prowadzic będzie te rachunki, zobaczymy?!

  • 7: Porażający przykład z IP: 83.27.103.* (2010-03-15 09:55)

    Te przepisy zaprojektował chyba przedszkolak, niezdający sobie sprawy z tego, jak wygląda obrót międzybankowy tak olbrzymimi kwotami.
    Co miałby zrobić notariusz, jeśli klient - sprzedawca zażyczy sobie przelewu zapłaconej ceny z rachunku depozytowego na jego rachunek prowadzony w banku za granicą ? Za przelewy zagraniczne banki biorą wynagrodzenie procentowe od wartości przelewu, nie mają obowiązku kwotowego ograniczania swojej prowizji. Poza tym, przy przelewach zagranicznych należy zapłacić także prowizje ustaloną przez bank docelowy, na wybór którego notariusz nie ma żadnego wpływu (musi przelać do banku wskazanego przez sprzedawcę). Biorąc pod uwagę wysokość cen nieruchomości (setki, miliony, dziesiątki, a nawet setki milionów złotych) prowizję banków będą oczywiście naliczane według najwyższych możliwych stawek. A tego, że klienci, zwłaszcza firmy zagraniczne będą wskazywać banki zagraniczne można być pewnym - to będzie sposób na uniknięcie (poprzez przerzucenie na notariusza) kosztów przelewów z banków polskich na zagraniczne.
    Dla przykładu: PKO BP podało niedawno, że przy przelewie kwoty 100 000 zł EURO (czyli około 396.000 zł - cena niedużego mieszkania w Warszawie) do Francji prowizja bankowa za przelew wyniesie 722 złotych! To prawie tyle, co maksymalna taksa za sporządzenie aktu sprzedaży mieszkania za taką cenę! Czyli notariusz wyda całe swoje wynagrodzenie na przelew :-))). A co w przypadku wielkich zagranicznych firm sprzedających biurowce warte dziesiątki milionów złotych ? Prowizje banków nie muszą być ograniczone kwotowo (może to być np. stały procent), a taksa notarialna jest ograniczona do 10.000 zł (i jeszcze w niektórych przypadkach obniżana np. o ½). W takiej sytuacji notariusz musiałby zapłacić za przelew, więcej niż zarobi za akt. A do tego jeszcze dochodzą koszty założenia rachunku, koszty przeliczenia pieniędzy na walutę obcą (bo rachunki za granicą nie są przecież prowadzone w PLN).
    A przecież nie można narzucać sprzedającemu, że musi wybierać tylko bank w Polsce. Poza tym polskie banki też mogą sobie wprowadzić nieograniczone kwotowo prowizje za przelewy (zwłaszcza tak wielkich kwot).
    Kolejna rzecz – notariusz ma dokonać przelewu w ciągu 3 dni. A przecież przygotowanie takiej transakcji w niektórych bankach zabiera o wiele więcej czasu.
    Jak więc widać mamy tu do czynienia raczej z kolejnym przykładem skrajnej ignorancji niektórych tzw. senatorów niż rzeczywistym projektem.

  • 8: bulba z IP: 79.191.88.* (2010-03-15 14:37)

    do - 1: ale o co chodzi? z IP: 80.238.122.* - masz rację , ale
    ” Konieczna jest polityka utrzymywania ludzi w stanie głupoty.” Mao Zedong

  • 9: n z IP: 213.25.175.* (2010-03-15 15:11)

    Rozwiazania sa calkiem niezle. Dodalbym jeszcze jeden szczegol jesli notariusze maja zamiar pobierac jakiekolwiek pieniazki to droga oficjalna okreslona w zawartej w umowie (forma przekazania gotowki przez dowod wplaty lub przelewem bankowym jesli transakcja taka forma ma byc przekazana przez klienta). Natomiast zwrot pieniedzy w przypadku jesli transakcja ktora jest okreslona w umowie by nie doszla do skutku wowczas zwrot pieniedzy (forma przekazania gotowki przed dowod wplaty na rzecz klienta lub przelewem bankowym na konto klienta).

  • 10: Notariusz z IP: 109.243.223.* (2010-03-15 16:24)

    Nie rozumiem tworzenia prawa tylko dla samego tworzenia. Jak już inni napisali jest już możliwość przyjęcia depozytu pieniężnego, oczywiście jest to czynność odpłatna. Notariusz przyjmując pieniądze od kogoś musi sporządzić akt notarialny-stosowny protokół, dlaczego nie miałby brać od tego taksy notarialnej? Tylko prawo takie wymyślają ci, którym szkoda jest wydając kilkaset tysięcy złotych zapłacić dodatkowy tysiąc notariuszowi, bo przecież notariusz i tak tylko wpisuje formułki i kasuje wiele tysięcy (!!!) za umowę sprzedaży takiego mieszkania. Po prostu słów nie ma...

Twój komentarz
Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut.

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!
Zapisz się na bezpłatny newsletter Gazety Prawnej

Sonda:

Czy uważasz, że pożyczka od dewelopera to dobre rozwiązanie?

Wyszukaj w Encyklopedii

Galerie zdjęć

Twarze Biznesu

Zapisz się na bezpłatny newsletter