zaloguj się do e-DGP
statystyki
21 sierpnia 2009 r.

Sąd dyscyplinarny uznał, że notariusz uchybił obowiązkom, wykonując czynności bez opłaty. Rozstrzygnięcie sądu skrytykował RPO i minister sprawiedliwości. Sprawę rozpozna teraz Sąd Najwyższy.

Sąd Najwyższy w składzie siedmiu sędziów już we wrześniu odpowie na pytanie prawne: czy notariusz może dokonywać czynności bez pobrania opłaty. W sprawie notariusza Adama Bożykowskiego wystąpił do SN Rzecznik Praw Obywatelskich (RPO). Sąd dyscyplinarny uznał bowiem, że rażąco uchybił on swym obowiązkom i dopuścił się przewinienia, gdyż dokonał czynności notarialnych bez pobrania opłaty.

– Celem wprowadzenia maksymalnej taksy notarialnej było zapewnienie ochrony i większej dostępności czynności notarialnych, jak również przeciwdziałaniu tzw. zaporowym kosztom notarialnym – twierdzi Janusz Kochanowski, RPO.

– Od woli notariusza więc zależy, czy pobierze on taksę za daną czynność czy nie – wyjaśnia rzecznik.

Maksymalna taksa

Zdaniem przedstawicieli RPO art. 5 par. 1 prawa o notariacie należy interpretować w ten sposób, że przysługujące notariuszowi wynagrodzenie jest kształtowane na podstawie umowy ze stronami. Jedynym ograniczeniem ustawowym jest zakaz pobierania stawek wyższych niż maksymalna taksa notarialna. Argumenty rzecznika poparł minister sprawiedliwości.

– Artykuł 5 prawa o notariacie ani rozporządzenie wykonawcze do niego nie przesądza wprost o obowiązku pobrania taksy notarialnej za dokonaną czynność – uważa ministra Andrzej Czuma.

Swoboda umów

Eksperci podkreślają, że wynagrodzenie notariusza kształtowane jest na podstawie umowy. Z tego też względu powinna obowiązywać zasada swobody umów. Zgodnie z art. 3531 kodeksu cywilnego strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swojego uznania, byleby treść umowy nie sprzeciwiała się naturze tej umowy, ustawie lub nie naruszała zasad współżycia społecznego.

– Jeżeli działanie pro bono nie miało na celu ominięcia prawa czy nie było sprzeczne z zasadami wolnej konkurencji, to notariusze powinni mieć prawo do świadczenia usług bezpłatnie – twierdzi jeden z sędziów Sądu Najwyższego w stanie spoczynku.

Źródło: GP

Artykuł z dnia: 2009-08-21

Chcesz mieć dostęp do informacji finansowo-księgowych? Do bazy porad, aktów prawnych, orzec zeń, aktualnych wskaźników, wzorów pism i aktywnych druków? Zamów dostęp do Serwisu Księgowego Gazety Prawnej

Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniania lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Infor Biznes Sp. z o.o.

Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Infor Biznes Sp. z o.o. lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Gazeta Prawna on Facebook

Komentarze: 19

  • 1: majka z IP: 192.251.226.* (2009-08-21 09:07)

    Jak długo jeszcze będzie trwała ta zabawa korporacji z państwem?
    Sąd dyscyplinarny pokazuje, do czego prowadzą korporacyjne monopole. A polskie rządy pokazuje, gdzie mają społeczeństwo.
    Jakie są przesłanki istnienia monopoli korporacyjnych? Kto oprócz nich samych odnosi z tego jakiekolwiek korzyści. Ukaranie kogoś, że nie wziął pieniędzy za swoją pracę to naprawdę szczyt wszystkiego. Niedawno był też problem z tym, że wprowadzili zdaje się jakąś uchwałę, w której nakazali brać stawki maksymalne. Czyli konkurencji być nie może.
    MONOPOL MONOPOL MONOPOL - a urząd antymonopolowy stoi i się gapi, razem z bezradnym państwem, które nie ma woli, żeby poprawić cokolwiek na korzyść obywateli.

  • 2: 100 tyś zł z IP: 79.186.98.* (2009-08-21 09:55)

    Ile średnio statystycznie zarabia miesięcznie biedny notariusz, a ile bogata emerytka. Jestem zaiwstna i zazdrosna. Może - JAK W NIEMCZECH - ADWOKACI PEŁNILIBY TEŻ OBOWIĄZKI NOTARIUSZY.

  • 3: Sanczo z IP: 85.222.87.* (2009-08-21 10:19)

    @majka

    Nie, właśnie państwo ma wolę, żeby to tak dalej trwało. Dlatego nie kiwnie palcem.

  • 4: Tak wprowadźmy przykład Niemiecki z IP: 83.5.186.* (2009-08-21 10:22)

    Tak, pomysł z przeniesieniem zasad niemieckich jest dobry. Ale tylko jeśli zasady te przeniesione zostaną dokładanie i w całości. A więc notariuszami zostają tylko ci, którzy najlepiej zdali bardzo trudne państwowe, egzaminy prawnicze (lepiej niż ci, którzy zostają sędziami!), a mianowanie na notariusza otrzymują po 5 latach pracy w zawodzie adwokata, O ILE nie było na nich w tym czasie żadnej skargi / nie mieli żadnej sprawy o błąd zawodowy. Poza tym - idąc dalej za przykładem Niemieckim -należy wprowadzić sztywne tj. całkowicie nienegocjowalne stawki wynagrodzenia notariusza - procentowe i nieograniczone kwotowo (czyli bez górnej granicy). Dodajmy, że stawki procentowe są o wiele wyższe niż w Polsce. Tak więc obecnie w Niemczech 100 tys zł notariusz niemiecki może zarobić nie w miesiąc, ale od jednej bardzo wartościowej umowy.

  • 5: HL z IP: 195.205.254.* (2009-08-21 10:37)

    Ta sprawa jest tak oczywista, że głowa mała. Skoro taksa ustala stawki maksymalne, to można pobierać niższe. Choćby nie wiem jak truli - zasady korporacyjne nie mogą mieć pierwszeństwa przed prawem.

  • 6: wjw z IP: 95.40.83.* (2009-08-21 11:07)

    To państwo cały czas okrada adwokatów za urzędówki w których większość przyznawanych kwot nie pokrywa żadnych kosztów. Nie mówiąc już o godziwym wynagrodzeniu.
    To ma być państwo prawa ? Czyjego i do czego ?
    Niedobrze mi się robi jak patrzę na to co się dzieje.

  • 7: adi z IP: 83.31.47.* (2009-08-21 11:26)

    notariat twardo broni swoich przywilejów, dodajmy niezasadnych bo to najprostszy, prymitywny rzec można, zawód prawniczy.

  • 8: etam z IP: 212.59.250.* (2009-08-21 11:29)

    nie przesadzaj z tymi urzędówkami, wysyłasz aplikanta i cześć. klient urzędówki (SP) nie rozlicza z efektów pracy, wystarczy żeby formalnie być na posiedzeniach, często na jednym się załatwia temat.

  • 9: Cza Ma z IP: 81.190.95.* (2009-08-21 12:01)

    Powinni się wprowadzić minimalne wynagrodzenie notariusza równe 3* kwota bazowa ( kwota bazowa = uposażenie sędziego frajera)

  • 10: skończyło się rejentom z IP: 83.31.16.* (2009-08-21 14:04)

    już niedługo takie eldorado potrwa, zobaczycie że za kilka lat obecni aplikanci notarialni będą zazdrościć pensji i pewności pracy sędziom. Jak te horrendalne zarobki mają się utrzymać, jesli co roku będzie wchodziło na rynek 10 razy tulu co dawniej...

Twój komentarz
Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut.

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!
baner1

Newsletter

Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie. Najświeższe informacje, porady i orzecznictwo z prawa cywilnego i gospodarczego. Zapisz się na bezpłatny newsletter GazetaPrawna.pl

Sonda:

Czy robiąc zakupy, zawsze otrzymujesz paragon z kasy fiskalnej?

Poprzednie głosowania

Tematy i serwisy tematyczne