statystyki

Przedsiębiorcy bezprawnie zmieniają warunki umów

autor: Małgorzata Kryszkiewicz10.07.2009, 03:00; Aktualizacja: 10.07.2009, 11:26

Firmy muszą z odpowiednim wyprzedzeniem poinformować klienta o zmianie warunków umowy. Wywieszenie nowego wzorca umownego w siedzibie firmy nie jest skutecznym powiadomieniem o zmianie. Konsument, który nie akceptuje wprowadzonych przez przedsiębiorcę zmian, może odstąpić od umowy.

Reklama


Reklama


Podwyższenie opłaty za telewizję kablową bez uprzedzenia, nagły wzrost ceny usług bankowych czy zmniejszenie zawartości pakietu programów telewizyjnych z dnia na dzień. Takie niemiłe niespodzianki to efekt nieprzestrzegania przez przedsiębiorców ustawowego obowiązku doręczania klientowi z odpowiednim wyprzedzeniem zmian w umowach lub regulaminach. Tymczasem konsument, który nie otrzymał nowych zapisów umownych, nie jest nimi związany i obowiązuje go dotychczasowa treść umowy.

Bez uprzedzenia

Obowiązek powiadamiania o zmianach w umowie najczęściej lekceważą telewizje kablowe.

– Urząd kilkakrotnie kwestionował praktyki operatorów telewizji kablowych, którzy w umowach zastrzegali sobie np. prawo do zmiany opłaty miesięcznej bez wcześniejszego poinformowania użytkowników o tym fakcie. Konsumenci o podwyższeniu ceny dowiadywali się, otrzymując książeczkę abonamentową z nową wartością do uiszczenia, bez możliwości odstąpienia od umowy – informuje Konrad Gruner z biura prasowego Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Jak podkreśla, jest to niezgodne z prawem, ponieważ o zmianie taryfy powinni zostać poinformowani odpowiednio wcześniej, tak by móc wypowiedzieć kontrakt.

Niemiłe niespodzianki

Telewizje kablowe próbują jednak na różne sposoby obejść ten obowiązek.

– Operatorzy np. zastrzegają sobie w umowach prawo do informowania konsumenta o zamianach opłat poprzez zamieszczanie informacji na kanale informacyjno-planszowym lub w formie ogłoszeń na budynkach – mówi Joanna Rudnicka, prawnik z kancelarii prawnej Skoczyński Wachowiak Strykowski.

Zmiana ceny to jednak niejedyna niemiła niespodzianka, która może czekać klientów telewizji kablowych.

– Operatorzy sieci kablowych zastrzegają także w umowach prawo do zmiany zawartości pakietu programów poprzez podanie informacji o tym fakcie przy użyciu kanału informacyjnego – tłumaczy Joanna Rudnicka.

Telewizje kablowe nie są jedyną grupą przedsiębiorców, którzy nie dopełniają obowiązku informacyjnego. Innym przykładem są banki.

– Częstym przypadkiem jest zastrzeżenie banku, że będzie informował posiadacza rachunku o zmianach w cenniku usług poprzez podawanie ich do wiadomości w oddziałach banku – podkreśla Joanna Rudnicka.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Reklama


Źródło:GP

Polecane

Reklama

  • heniek(2010-03-13 13:47) Odpowiedz 00

    Dlaczego prawo chroni bogaczy?Umowa o pracę wygasa z dniem jej zakończenia,tu pracownik nie musi pisać wypowiedzenia.Umowa np.z siecią telewizyjną,nie tylko,nie wygasa bez wypowiedzenia.Jest traktowana jako umowa na czas nieokreślony.Dlaczego tak nie jest w stosunku do pracownika?Bo to tylko pracownik.Umowa na czas określony powinna wygasać samoczynnie,bez wypowiedzenia.Dlaczego wypowiadać coś,co i tak musi się zakończyć?

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

Reklama