statystyki

Po wejściu RODO niezbędne będą zmiany w działaniach marketingowych z wykorzystaniem danych osobowych

autor: Maja Karczewska24.04.2018, 08:18; Aktualizacja: 24.04.2018, 08:54
RODO

Przeważająca większość czynności przetwarzania danych na potrzeby komunikacji marketingowej odbywa się na podstawie uprzednio wyrażonej zgody osoby, której dane dotyczą.źródło: ShutterStock

Rozporządzenie RODO, które zacznie być stosowane 25 maja br., wprowadza wiele istotnych zmian w zakresie przetwarzania danych osobowych w celach marketingowych, reklamowych oraz PR-owych. Aby zapewnić, że działania te będą po 25 maja 2018 r. zgodne z obowiązującymi przepisami o ochronie danych osobowych, nie trzeba całkowicie zmieniać dotychczasowego sposobu przetwarzania danych. Konieczne okaże się jednak przeanalizowanie czynności, których dokonuje w ich ramach administrator, oraz dostosowanie się do nowych lub rozbudowanych obowiązków wynikających z przepisów RODO.

25 maja 2018 r. zacznie być stosowane RODO – rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz.Urz. UE z 2016 r. L 119, s. 1). Weszło ono w życie już w maju 2016 r., ale unijny legislator dał przedsiębiorcom dwa lata na dostosowanie się do wymagań. W serii artykułów poradniczych przybliżamy najważniejsze zmiany i nowe obowiązki w zakresie ochrony danych osobowych wynikające z RODO.

Pierwszym skojarzeniem z przetwarzaniem danych osobowych w celach marketingowych, reklamowych lub PR-owych są często obszerne bazy danych klientów czy też listy subskrypcyjne newsletterów. Jednak należy pamiętać, że danymi osobowymi przetwarzanymi dla celów marketingowych mogą być chociażby imię i nazwisko widniejące na wizytówce czy też adres e-mail przechowywany w skrzynce firmowej, o ile zostaną wykorzystane w celach marketingowych. Każde przetwarzanie tych danych osobowych (czyli informacji o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej) rozumiane jako operacja lub zestaw operacji wykonywanych na danych osobowych lub zestawach danych osobowych w sposób zautomatyzowany lub niezautomatyzowany, pociąga za sobą konieczność przestrzegania obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa.

ZGODNIE Z PRAWEM, CZYLI JAK

Podstawową zasadą przetwarzania danych osobowych jest zapewnienie przetwarzania ich zgodnie z prawem. W praktyce oznacza to, że administrator (czyli podmiot decydujący o celach i zasadach przetwarzania danych osobowych) powinien móc wykazać w razie kontroli organu nadzorczego, iż każda dokonywana przez niego czynność przetwarzania jest oparta na jednej z podstaw prawnych przetwarzania, wymienionych w art. 6 ust. 1 RODO. W przypadku przetwarzania danych osobowych na potrzeby działań marketingowych, reklamowych oraz PR-owych, taką podstawę może stanowić przede wszystkim:

● prawnie uzasadniony interes administratora,

● zgoda osoby, której dane dotyczą.

SZERSZE ROZUMIENIE UZASADNIONEGO INTERESU

Należy zauważyć, że przetwarzanie danych w szeroko rozumianych celach marketingowych opierało się dotychczas na analogicznych podstawach. W przepisach RODO wprowadzone zostały niewielkie zmiany, które jednak mogą wywołać duże skutki w obszarze marketingu. Chodzi tu przede wszystkim o szersze rozumienie pojęcia prawnie uzasadnionego interesu, który dotychczas był ujmowany jako „marketing bezpośredni towarów lub usług własnych”. W motywie 47 preambuły do RODO jako przykład działania na podstawie prawnie uzasadnionego interesu został wskazany marketing bezpośredni – bez ograniczenia go do własnych towarów lub usług. Oznacza to, że w przypadku prowadzenia działań marketingowych na tej podstawie nie będzie konieczne pozyskiwanie zgody.

PRAWO DO SPRZECIWU

W takim przypadku jednak każda osoba, której dane osobowe są przetwarzane na podstawie takiej przesłanki, będzie mogła wnieść w dowolnym momencie bezpłatnie sprzeciw wobec takiego przetwarzania. Dla administratora będzie to równoznaczne z koniecznością zaprzestania przetwarzania i usunięcia danych. Administrator jest zobowiązany poinformować osobę, której dane przetwarza, o przysługiwaniu jej takiego prawa. Zgodnie z motywem 70 preambuły do RODO prawo to powinno zostać przedstawione jasno i oddzielnie od wszelkich innych informacji.


Pozostało jeszcze 78% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (1)

  • Burbino(2018-04-26 09:07) Zgłoś naruszenie 00

    Po co całe rodo jak nękanie reklamami nie wymaga zgody? Niby ochrona, a tu każdy może mieć i przetwarzać,czyli cel jest jasny, nie ochrona danych .

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Polecane