A jak wygląda praktyka? Czy i w Polsce wymierzane są równie spektakularne kary, jak ta nałożona na Pfizera?

Dotychczasowa praktyka urzędnicza pokazuje, że prezes UOKiK nie obawia się korzystać z ustawowych uprawnień. Coraz częściej decyduje się na nakładanie surowych kar finansowych. Dlatego warto, by firmy – zwłaszcza z branż medycznej i farmaceutycznej – starannie analizowały planowane działania marketingowe pod kątem ich zgodności z przepisami.

Kary za reklamy wprowadzające w błąd

240 tys. zł kary nałożył we wrześniu 2009 r. UOKiK na Zbyszko Company, producenta napojów, za sugestię, że za wyjątkiem reklamowanego napoju wszystkie inne aromatyzowane napoje mogą zawierać szkodliwe dla zdrowia konserwanty,

1,3 mln zł kary UOKiK nałożył we wrześniu 2009 r. na BZ WBK fałszywą sugestię w komunikatach marketingowych, że przelewy i zlecenia stałe dokonywane przez internet są bezpłatne. Urząd ustalił, że konsument nie płacił jedynie za pięć pierwszych przelewów,

1,5 mln zł kary musiała zapłacić spółka Żabka Polska za zachętę do robienia zakupów sugerującą wyprzedaż związaną z zamknięciem sklepów. W istocie chodziło jedynie o zakończenie promocji.

Urszula Gruszko

kierownik departamentu prawa farmaceutycznego