PYTANIE

Czy pracodawca powinien ustalić, z kim konkretnie (z załogi, spośród klientów) zarażony pracownik kontaktował się w ostatnim czasie? Czy musi te osoby powiadomić o zaistniałej sytuacji?

ODPOWIEDŹ

Zdaniem radcy prawnego dr. Jakuba Murszewskiego pracodawca powinien podjąć niezbędne działania mające na celu przeciwdziałanie rozprzestrzenianiu się wirusa wśród współpracowników i ewentualnie klientów. A to oznacza, że w sytuacji gdy jeden z pracowników jest zarażony wirusem SARS-CoV-2, trzeba przede wszystkim ustalić, kto ze współpracowników miał z nim bezpośredni i osobisty kontakt.
‒ Pracodawca powinien ustalić listę osób, których narażenie na zakażenie jest uzasadnione na podstawie telefonicznego wywiadu z zakażonym pracownikiem - potwierdza Alina Giżejowska, radca prawny i partner w kancelarii Sobczyk i Współpracownicy. Jej zdaniem na żądanie urzędu i w zakresie przez niego określonym pracodawca powinien też przekazać tę listę do sanepidu, który podejmie dalsze kroki dotyczące nałożenia ewentualnej kwarantanny. ‒ Z uwagi na kwestie bezpieczeństwa pracodawca powinien również powiadomić te osoby indywidualnie, ale bez podawania danych osobowych zakażonego - twierdzi prawniczka. ©℗
Oprac. LJ