PYTANIE
Czy pracodawca może zobowiązać pracownika do zrobienia testu?
ODPOWIEDŹ
Pracodawca może jedynie poprosić go o przebadanie się. Prawo pracy nie zakazuje wykonania testu, ale też nie ma podstawy prawnej, aby zmusić do tego podwładnego. Pracownik musi wyrazić zgodę. Jeżeli jej udzieli, to wykonuje się badanie w kierunku koronawirusa. Jeżeli wynik będzie pozytywny, to firma albo pracownik powiadamia inspekcję sanitarną. Ta zaś ustala dalszą procedurę postępowania. Jeżeli jednak pracownik nie wyrazi zgody, to sugerujemy zawiadomienie inspekcji sanitarnej, że istnieje zagrożenie zakażenia. Przełożony powinien w takiej sytuacji, dla bezpieczeństwa innych osób, ustalić, z kim pracownik zakażony (albo podejrzany o zakażenie) miał kontakt, i powiadomić je o tym, a także skontaktować się z sanepidem.
Nie ma więc również podstawy prawnej, żeby w przypadku odmowy wydania zgody na przeprowadzenie testu wyciągać wobec pracowników jakieś konsekwencje. Pracodawca, który np. nałożyłby z tego powodu na pracownika karę porządkową - naganę albo upomnienie, musi liczyć się z tym, że podwładny ma prawo się od tego odwołać i skierować sprawę do sądu. Z tych względów zalecamy pracodawcom zachowawcze podejście do tych kwestii.
Agnieszka Baran
ekspert z Centrum Poradnictwa PIP w Głównym Inspektoracie Pracy
Piotr Dziwiński
ekspert z Centrum Poradnictwa PIP w Głównym Inspektoracie Pracy